التدابير الأمنية لمكافحة الجرائم بأعالي البحار : (دراسة مقارنة)

الخالدي, أحمد محمد عواد ; هيكل, أيمن عبد الهادي مشرف. ; السليماني, أسامة بن محمد مناقش. ; تاج الدين, مدني عبد الرحمن مناقش. (2021-10-26)

161 صفحة ؛ 30 سم.

Thesis

أهمية الدراسة: سعى الباحث من خلالها إلى إيضاح المقصود بالتدابير الأمنية لمكافحة الجرائم المرتكبة بأعالي البحار ضد السفن، والطبيعة القانونية لها باعتبارها تدابير وقائية وتدابير جنائية، وتحديد السلطات المختصة باتخاذها، ومدى التعاون الدولي في إنفاذها سواء من الناحية الدولية أو الإقليمية وفقا لقواعد القانون الجنائي الدولي أو من الناحية الوطنية في النظام السعودي، سعيا من الباحث لتقديم المساعدة للقضاة وجهات الضبط والتحقيق، المعنية بمراقبة أو تنفيذ تلك التدابير الأمنية ومدي سلامتها أو مشروعيتها لضبط ومكافحة الجرائم المرتكبة بأعالي البحار. منهج الدراسة: استخدمت في تناول دراستي المنهج الوصفي الاستقرائي التحليلي المقارن، وذلك ببيان التشريعات والاتفاقيات الدولية والإقليمية لمكافحة الجرائم المرتكبة في أعالي البحار ضد السفن، مقارنة بالأنظمة المتعلقة بذلك في المملكة العربية السعودية.

أهم نتائج الدراسة: 1. انتفاء سيادة دولة بعينها على أعالي البحار، والذي يخرج عن نطاق الدول الساحلية والبحر الإقليمي 2. أهتم المجتمع الدولي والعديد من المنظمات الدولية والإقليمية بمكافحة الجريمة المنظمة بأعالي البحار، سواء فيما تعلق بجرائم القرصنة، أو الإتجار بالمخدرات والأسلحة، أو الإتجار بالأشخاص، وذلك من خلال اتخاذ مجموعة من الإجراءات والتدابير الرامية للوقاية منها. 3. تعاون الدول سواء في وضع تدابير وطنية أو إقليمية أو دولية (اتفاقية جنيف لعام 1958م، واتفاقية الأمم المتحدة لقانون البحار 1982م) بما يكفل حماية: الملاحة البحرية، والمرور العابر، والمرور والبريء للسفن، وتنظيم استغلال ثروات البحار وما بقاع البحار وأسفلها وما يعلوها. 4. حق الدولة الساحلية في استغلال البحر الإقليمي لها والمنطقة المتاخمة والمنطقة الاقتصادية الخالصة، وحق زيارة السفن التي تعبر فيها وتفتيشها إذا كان هناك اشتباه فيها أو تهديدها لأمن الدولة الساحلية أو اقتصادها.

ثانياً: التوصيات: 1. ضرورة تعزيز التعاون الدولي بين الدول الساحلية في مكافحة الجرائم المنظمة بأعالي البحار، وتبادل المعلومات وتوفير الأمن والحماية اللازمين لها. 2. أهمية اللجوء إلى تسوية المنازعات بالطرق السلمية، باللجوء للتوفيق والتحكيم أما إذا تذر فيتم اللجوء للمحكمة المختصة دوليا، مع التشديد بالأخذ في الاعتبار بمبدأ حسن النية. 3. ضرورة عمل دراسات أخرى متخصصة تكفل توفير الضمانات اللازمة للسفن وطاقمها ومن عليها، والمتضررين من الجرائم التي تضر بها في أعالي البحار بما يكفل تعويض الضحايا تعويضا عادلا عنها.

The importance of the study: The researcher sought through it to clarify what is meant by security measures to combat crimes committed on the high seas against shipsz the legal nature of them as preventive measures and criminal measures, and to identify the authorities competent to take them, and the extent of international cooperation in implementing them, whether from the international or regional point of view in accordance with the rules of international criminal law Or from the national point of view in the Saudi system, seeking from the researcher to provide assistance to the judges and the investigation and control authorities concerned with monitoring or implementing these security measures and their safety or legality to control and combat crimes committed on the high seas Study methodology: In dealing with my study, I used the descriptive, inductive, analytical, and comparative approach, by demonstrating international and regional legislation and conventions to combat crimes committed on the high seas against ships, in comparison with the related regulations in the Kingdom of Saudi Arabia.

The most important results of the study: 1. The absence of the sovereignty of a specific country over the high seas, which is outside the scope of coastal states and the territorial sea 2. The international community and many international and regional organizations have taken an interest in combating organized crime on the high seas, whether related to piracy crimes, drug and weapons trafficking, or trafficking in persons, by taking a set of measures and measures aimed at preventing them. 3. The cooperation of states, whether in setting up national regional or international measures (the Geneva Convention of 1958 AD and the United Nations Convention on the Law of the Sea 1982 AD) to ensure the protection of: maritime navigation, transit passage, and innocent passage of ships, and the regulation of the exploitation of the wealth of the seas and the seabed and the bottom and above and above. 4. The right of the coastal state to exploit its territorial sea, the contiguous zone, and the exclusive economic zone, and the right to visit and search ships that cross it if there is suspicion or threat to the security of the coastal state or its economy.

Second: Recommendations: 1. The need to strengthen international cooperation between coastal states in combating organized crime on the high seas, exchange information and provide the necessary security and protection for them. 2. The importance of resorting to the peaceful settlement of disputes, by resorting to conciliation and arbitration, but if it is evident, resort to the internationally competent court, with an emphasis on taking into account the principle of good faith. 3. The necessity of conducting other specialized studies to ensure the provision of the necessary guarantees for ships, their crew and those on them, and those affected by the crimes that harm them on the high seas, in a way that guarantees compensation to the victims fairly for them.