مسؤولية الموظف الجنائية عن إفشاء الأسرار بالنشر الإلكتروني في النظام السعودي : مقارنًا بالقانون الإماراتي

الشهري, مرام بنت جابر أحمد آل ناجيه ; Al-Shehri, Maram Jaber ; القحطاني, فالح بن سالم . مشرف (2021)

رسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العدالة الجنائية، قسم الشريعة والقانون، تخصص القانون الجنائي المقارن.

142 ورقة

مستخلص المادة العلمية :

مشكلة الدراسة: تتجلى مشكلة الدراسة في بيان مدى كفاية النصوص الجنائية في معالجة مباشرة مسؤولية الموظف الجنائية عن إفشاء الأسرار بالنشر الإلكتروني في النظام السعودي مقارنًا بالقانون الإماراتي.

منهج الدراسة: استخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي المقارن القائم على الاستقراء والتحليل.

أبرز النتائج: 1. تنتمي جرائم إفشاء الموظف للأسرار بالنشر الإلكتروني إلى طائفة جرائم الخطر؛ إذ إن الجريمة تقوم بمجرد إتيان السلوك الجرمي المتمثل في فعل الإفشاء . 2. أحسن المنظم السعودي في نصوصه التجريمية؛ حيث جاء بنصوص جامعة وشاملة. 3. نص المنظم السعودي صراحةً على فصل الموظف بقوة النظام إذا حكم عليه بعقوبة السجن مدة تزيد عن سنة، في حين نجد أن المقنن الإماراتي نص على عزل الموظف العام كعقوبة تبعية في حال حكم عليه بالسجن المؤبد أو المؤقت، ونص على عزله مدة لا تقل عن سنة ولا تزيد عن ثلاث سنوات بصفتها عقوبة تكميلية في حال كانت العقوبة حبسًا في جريمة يشترط فيها أن يكون الجاني موظفًا عامًا.

أبرز توصيات ومقترحات الدراسة: 1. توصي الباحثة بالنص مباشرة في نظام مكافحة الجرائم المعلوماتية على تجريم نشر أي وثائق سرية تتعلق بالوظيفة العامة عبر وسائل تقنية المعلومات. 2. توصي الباحثة بتفعيل دور الأجهزة المختصة في مكافحة جرائم نشر الأسرار إلكترونيًا، من خلال رفع معدل الوعي القانوني لدى الموظفين. 3. توصي الباحثة وضح لائحة تنظيمية تنظم استخدام الموظف للتقنية الحديثة، بما لا يضر بالوظيفة والأسرار المحمية بقوة النظام. 4. تقترح الباحثة البحث في موضوع مسؤولية الموظف الجنائية في ظل التحول الرقمي.

Research problem: The research study aims to answer the following key question: What is the criminal liability of staff member for electronic disclosure of secrets in Saudi law (a comparative study with Emirates law)?

Research methodology and tools: The researcher has used the descriptive approach in this study.

The most relevant findings: 1. Crimes of electronic disclosure of secrets by a staff member belong to a range of crimes of danger; The crime is merely established upon commencing the criminal conduct, which is the act of disclosure. 2. The Saudi legislator has mastered its incriminating texts; whereas the legislator provides inclusive and comprehensive texts that does not make the same exclusive to specific acts, but rather can be inferenced by analogy with any crime that may arise. 3. Saudi legislator explicitly provides for the dismissal of an employee by power of order if he/she is sentenced to more than one year’s imprisonment. On the other hand, UAE legislator provides for the dismissal of a public official as a subsidiary penalty if he/she is sentenced to life or temporary imprisonment, and provides for dismissal of the same for no less than one year and not exceed three years as a supplementary penalty in the event of penalty of imprisonment for an offence in which the offender must be a public official.

The following are the most relevant recommendations and suggestions of the study: 1. The researcher recommends to enact explicit and direct statutory texts criminalizing the publication and circulation of all types of business secrets via electronic means, as is the case with the United Arab Emirates legislator. 2. The researcher recommends the activation of the Management's role in combating the crime of electronic publication by raising the level of legal awareness among staff members. 3. The researcher proposes to develop a regulation governing the staff's use of the modern technology of Internet so as not to affect the job and secrets protected by the power of the order 4. The researcher proposes searching on the criminal liability of the staff members in view of digital transformation.