اتجاهات العاملين بالمديرية العامة للجوازات نحو إدارة الجودة الشاملة : دراسـة تطبيقية على العاملين بإدارة جوازات منطقة الرياض

المهوس, أحمد بن محمد ; Al Muhawes, Ahmed Mohammad ; الخلف, عبد الله بن موسى . مشرف (2004)

رسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية الدراسات العليا، قسم العلوم الإدارية، تخصص إدارة عامة.

192 ورقة : جداول، أشكال

Thesis

مشكلة البحث: نظراً للدور البارز الذي تقوم به المديرية العامة للجوازات من توفير البيانات والمعلومات عن المقيمين، وإصدار جوازات السفر للسعوديين وتنظيم سفرهم، من ذلك يتضح أن توافر قدراً معيناً من المفاهيم والنتائج المتعلقة بتطبيق إدارة الجودة الشاملة في ذهن العاملين فيها، يكون لديهم إما اتجاه إيجابي يساعدهم على سهولة التطبيق فتنخفض معه رغبتهم في مقاومة التغيير، أو اتجاه سلبي ترتفع معه مقاومة التغيير فيعوق عملية التطبيق، رأى الباحث ضرورة القيام بدراسة ميدانية عن اتجاه العاملين نحو إدارة الجودة الشاملة.

أهمية البحث: 1. استمدت هذه الدراسة أهميتها من أهمية الموضوع الذي تبحثه، وهو اتجاهات العاملين بالمديرية العامة للجوازات نحو إدارة الجودة الشاملة 2. ما يحويه الإطار النظري من نظريات ومقترحات حول إدارة الجودة الشاملة. 3. التوصيات والنتائج التي أسفرت عنها الدراسة، والتي قد يستفاد منها في التطبيق العملي.

أهداف البحث: 1) تحديد فهم العاملين بالمديرية العامة للجوازات لإدارة الجودة الشاملة. 2) التعرف على اتجاهات العاملين بالمديرية العامة للجوازات نحو إدارة الجودة الشاملة. 3) التعرف على اتجاهات الإدارة العليا بالمديرية العامة للجوازات نحو إدارة الجودة الشامل. 4) وضع بعض المقترحات والحلول التي يمكن من خلالها تلافي الاتجاهات السلبية للعاملين بالمديرية العامة للجوازات نحو إدارة الجودة الشاملة وتعزيز الاتجاهات الإيجابية.

تساؤلات البحث: 1) ما مدى فهم العاملين بالمديرية العامة للجوازات لإدارة الجودة الشاملة؟ 2) ما اتجاهات العاملين بالمديرية العامة للجوازات نحو إدارة الجودة الشاملة؟ 3) ما اتجاهات الإدارة العليا بالمديرية العامة للجوازات نحو إدارة الجودة الشاملة؟ 4) ما المقترحات والحلول التي يمكن من خلالها تلافي الاتجاهات السلبية للعاملين بالمديرية العامة للجوازات نحو تطبيق إدارة الجودة الشاملة وتعزيز الاتجاهات الإيجابية؟

منهج البحث: تم استخدام المنهج الوصفي من خلال تطبيق مدخل المسح الاجتماعي للعينة التي تكونت من (176) مفردة (مدنيين وعسكريين بكافة المراتب والرتب العسكرية).

أهم النتائج: 1) هناك شبه اتفاق بين مفردات الدراسة بشأن إدارة الجودة الشاملة. 2) ايجابية اتجاهات العاملين نحو إدارة الجودة الشاملة. 3) ايجابية اتجاهات الإدارة العليا نحو إدارة الجودة الشاملة. 4) إن تطوير وتحسين العمل لصالح المراجعين يتطلب العمل بروح الفريق من منظور إدارة الجودة الشاملة. 5) هناك علاقة ارتباط إيجابية ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات العاملين لإدارة الجودة الشاملة وبين مدى المعرفة بالجودة الشاملة، فكلما ارتفعت درجة المعرفة كلما تحسنت اتجاهات تقييم العاملين لمفهوم الجودة الشاملة 6) توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات العاملين نحو إدارة الجودة الشاملة باختلاف نوعية الوظيفة. 7) عدم وجود اختلافات ذات دلالة إحصائية في اتجاهات الإدارة العليا في إدارة الجوازات نحو إدارة الجودة الشاملة باختلاف المعارف والخبرات التي اكتسبوها من الدورات التدريبية.

Research Problem: According to the vital role of Passport General Directorate and what it does of security tasks, providing resident data and information, issuing passports of non-Saudi and arranging their travels, it declares that by providing particular concepts and results concerning application of comprehensive quality control for employees. They may have proactive attitude that helps easy application and lessens their desire to resist change or negative attitude that raises resistance of changer that hinder, application process, research sees that it is necessary to do field study of employees attitude too and comprehensive Total Quality Management.

Research Importance: 1. This study acquires the importance by the subject it handles “attitudes of employees at Passport General Directorate towards the concept of comprehensive Total Quality Management”. 2. What includes of theories, suggestions around the concept of comprehensive quality controls? 3. Recommendations and results that concluded by study and can applied practically.

Research Objectives: 1. Determine the concept of Passport General Directorate employees for comprehensive Total Quality Management 2. Identify attitudes of employees at Passport General Directorate for comprehensive Total Quality Management. 3. Identify attitudes of high administration of Passport General Directorate for comprehensive Total Quality Management. 4. Identify proposals and answers by which you can avoid negative attitudes for employees of Passport General Directorate for comprehensive quality control. and enhancing positive attitudes.

Research Hypothesis / Questions: 1. To what extend employees of Passport General Directorate understand the concept of Total Quality Management? 2. What are attitudes of Passport General Directorate employees towards comprehensive Total Quality Management? 3. What are attitudes of high administration of Passport General Directorate towards comprehensive Total Quality Management? 4. What are proposals and answers by which you can avoid negative attitudes for employees of Passport General Directorate towards the application of comprehensive Total Quality Management and enhancing positive attitudes.

Research Methodology: The researcher used the survey analytical methodology via social survey by questionnaire as research methodology to collect data.

Main Results: 1. There is semi agreement between study entries concerning concept of comprehensive Total Quality Management for Riyadh Passport Administration. 2. Positivity of employee attitudes towards the concept of comprehensive Total Quality Management. 3. Complete agreement for all phrases of high administration towards comprehensive Total Quality Management. 4. Develop and improving the work for the profit of checkers requires the spirit of team work regarding to comprehensive Total Quality Management. 5. There is statistics indicative and positive relation between employee attitudes toward comprehensive quality control and cognition of comprehensive quality, the more your cognition raises, the more attitudes of employee evaluating improves for the concept of comprehensive Total Quality Management. 6. Thee are statistic indicative distinctions for employee attitudes towards comprehensive Total Quality Management by differentiating of job type. Non-existence of statistic indicative distinctions for the attitudes of passport high administration towards comprehensive Total Quality Management by their obtaining training courses