التداعيات السلبية لإدمان الألعاب الإلكترونية : دراسة ميدانية على طلاب المرحلتين الثانوية والجامعية بمدينة الرياض

العنزي, إبراهيم هلال (2020-12)

Article

الملخص هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع ممارسة الألعاب الإلكترونية لدى الشباب والعوامل الدافعة إلى ذلك، والعمل على رصد أهم الآثار السلبية المترتبة على إدمان الألعاب الإلكترونية. واعتمدت الدراسة على منهج المسح الاجتماعي من خلال العينة، وعلى الاستبيان الإلكتروني كأداة لجمع البيانات. وتمثلت عينة الدراسة في 600 مفردة من طلاب المرحلتين الثانوية والجامعية. ومثلت النظرية السلوكية مدخلًا نظريًا مفسرًا للدراسة. ولقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها أن هناك حالة إدمان لممارسة الألعاب الإلكترونية لدى فئة مرتفعة من الشباب. ومن أهم العوامل الدافعة إلى ذلك هو ما تحتويه تلك الألعاب من أساليب للتشويق والإثارة، وكذلك حالة العزلة التي يعيشها كثير من الشباب. وكشفت الدراسة أن هناك العديد من الآثار السلبية المترتبة على إدمان ممارسة تلك الألعاب، من أهمها الآثار الاجتماعية والأسرية التي تمثلت في حالة انعزال الأفراد عن الحياة الاجتماعية وارتباطهم بالعالم الافتراضي الذي توفره لهم الألعاب الإلكترونية، وكذلك التقصير في أداء الفروض الدينية والإصابة ببعض المشكلات الصحية وضعف التحصيل الدراسي، زيادة على اكتساب العديد من السلوكيات التي قد تمثل تهديدًا لسلامة المجتمع وأمنه .وقدمت الدراسة بعض التوصيات من أهمها ضرورة العمل على رقابة ما يمارسه الشباب من ألعاب، والتأكد من موافقتها لثقافة المجتمع والعمل على إنتاج ألعاب إلكترونية تحتوي على نفس مقومات الجذب للشباب مع مراعاة قيم المجتمع وثقافته ويكون لها أهداف علمية وثقافية مفيدة.

AbstractThe study aims to uncover the reality of playing electronic games by young people and the factors leading to this practice. The study seeks to monitor the most important negative effects of electronic games addiction. The study relies on the social sur-vey method through the sample, and on the electronic question-naire as a tool for data collection. The study sample consists of six hundred students from High school and university levels. The study is explained theoretically through the behavioral theory. The study has a number of results, the most important of which is that there is an addiction to playing electronic games among a large group of young people. One o the most important factors leading to this addiction is the excitement and suspense of the electronic games and the state of isolation in which many young people live. The study reveals that there are many negative ef-fects of addicting these games, the most important of which are the social and family effects represented in the state of individu-als isolating themselves from social life and their connection to the virtual world provided by electronic games, as well as their dereliction to perform religious duties, and having some health problems and poor academic achievement. In addition, such in-dividuals may acquiring many behaviors that may lead to threat-ening the safety and security of society. The study provides some recommendations, the most important of which are: the need to monitor the games young people play, to ensure those games comply with the culture of their society, and the need to produce electronic games that contain the same elements of attraction for young people, and have useful scientific and cultural goals, and which emphasize the values and culture of society.