سلوك المستهلك الوقائي حيال جريمة الغش التجاري

عباس, وجدان التيجاني (2020-12)

Article

الملخص تهدف الدراسة إلى التعرف على طبيعة سلوك المستهلك العربي الوقائي من جريمة الغش التجاري، من خلال التعرف على تفضيلات المستهلك لطبيعة السلع، والإجراءات الوقائية التي يمارسها المستهلك عند شرائه لسلعة ما، وعما إذا كان سلوك المستهلك العربي يسهم في وقايته من الغش التجاري أم يعتبر سلوكه الاستهلاكي مساهمًا في وقوعه ضحية للغش التجاري, وقد استخدمت الدراسة منهجًا وصفيًا، وتكون مجتمع الدراسة من المستهلكين في المملكة العربية السعودية باعتبارها تحتل المرتبة الخامسة عشرة عالميًا من حيث القوة الشرائية وفقًا لتقديرات البنك الدولي لعام 2017. واستخدمت الدراسة أدوات كمية وكيفية لجمع المعلومات تمثلت في الاستبيان الإلكتروني لجمع المعلومات عبر عينة متاحة من المتسوقين في ثلاثة مراكز تجارية كبرى تشهد كثافة تسوق في (شرق وشمال ووسط) العاصمة الرياض، بلغ حجمها 180 مبحوثًا، بالإضافة إلى استخدام المقابلة مع عينة قصدية من المتسوقين في (3 أسواق أيضًا تحظى بكثافة في المتسوقين في الرياض). وقد خلصت النتائج إلى ضعف السلوك الوقائي للمستهلك العربي وندرة الميول نحو تفضيلات السلع. كما أشارت الدراسة إلى مستوى متوسط (أحيانًا) في اعتماد إجراءات وقائية عند شراء السلع، ولعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية وفقًا للخصائص الذاتية والديموجرافية للمبحوثين باستثناء ذوي الدخول المرتفعة.

AbstractThe study aims to identify the nature of the Arab consumer’s preventive behavior towards f commercial fraud. It identifies the consumer’s preferences of the nature of goods and the preventive measures that the consumer takes while buying a commodity. It also explores whether the Arab consumer’s behavior contributes towards protecting them from commercial fraud or it contributes towards them being victims of commercial fraud. The study uses a descriptive approach. The study community was consumers in the Kingdom of Saudi Arabia, which ranks fifteenth in the world in terms of the purchasing power, according to the World Bank’s 2017 estimates. The study uses quantitative and quali-tative tools to collect information. These tools are an electronic questionnaire used to collect information through an available sample of shoppers from major busy commercial centers, in Eastern, Western, and Central Riyadh, the capital, with a volume of 180 respondents. The study also used. the interview tool with an intended sample of shoppers in three major busy shopping malls in Riyadh). The results indicated a weak protective behav-ior for the Arab consumer and the scarcity of their tendencies towards commodity preferences. The study also revealed a me-dium level (sometimes) in adopting preventive measures while purchasing goods. In addition, there were no statistically signif-icant differences according to the subjective and demographic characteristics of the respondents, with the exception of those of high income.