Toxicological effects of Ciprofloxacin andor Diclofenac in albino rats

الزايدي, خالد عمر خلف ; Alzaidi, Khalid Omar ; الرمادي, محمد السيد سعيد . مشرف رئيس ; عامر, سيد أمين محمد . مشرف مساعد (2019)

رسالة ماجستير - جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية-كلية علوم الأدلة الجنائية، قسم الكيمياء الجنائية، تخصص تحليل السموم،

105 ورقة : جداول، أشكال

Thesis

Importance of the study: This study is essential in correlating molecularly, and biochemically the activity of the most import liver enzymes (CYP) and the natural oxidative stress enzymes with the daily used therapeutic drugs. It could give a clue for the medical trend, which is necessary for human health.

The main Study questions: What is the Drug interference Effect of Ciprofloxacin and Diclofenac on oxidative stress enzymes and Cytochrome P450 in the albino rat? Study sub-questions: Does drugs combination synergistic or antagonistic on the oxidative stress enzymes, and gene expression? Is it possible to quantify the levels of Ciprofloxacin and Diclofenac in blood by UPLC M.S M.S?

Main Objectives: The present study aims to: The effect of both drugs on oxidative stress enzymes and Cytochrome P450 in albino rat with a controlled environment that saved the animals from any stress. Specific objective Explore the combined effect of administrating combined dosage of both drugs (synergistic or antagonistic on the oxidative stress enzymes, and gene expression Quantify the levels of Ciprofloxacin and Diclofenac by UPLC M.S M.S

Study methodology Sampling: Eighty-four adult’s healthy male Westar albino rats will be obtained from the animal house of the Faculty of Pharmacy, King Saud University.

Results: WBCs, MCH, LY, EO and HCT in group (3), RBC in groups (2, 3, 4, 6), MCV in groups (2-7), MCHC in groups (3, 6) and BA in groups (5-7) were significantly decreased (P <0.05) compared to the control group. NE in groups (3, 6, 7), MO in groups (2-3), PLT in groups (6-7), LY in group 6 and BA in group 3 were significantly increased (P <0.05) compared to the control group Enzyme activities of ALT, ALP, AST and the concentrations of TP, CRE, BUN and HDL in group 3, albumin concentration in groups (2-3) and TIBC concentration in group 5 were significantly decreased (P <0.05) compared to the control group. AST in groups (5-7), ALP in groups (4, 7) and the concentrations of TG in groups (3, 5, 7), Cholesterol in groups (3, 7) and TIBC in groups 3 were significantly increased (P <0.05) compared to the control group. Diclofenac and Ciprofloxacin administration showed significant effect on GBX, SOD and ROS activities. Diclofenac and/or ciprofloxacin significantly downregulated the mRNA expression levels of CYP1a2, CYP3a4 and CYP2c9. Sever histopathological changes in liver and kidney tissues were recorded in different treated groups. The LOD and LOQ values for diclofenac sodium and ciprofloxacin were LOD = 0.1 µg/ml, LOQ = 0.3 µg/ml and LOD = 0.11 µg/ml, LOQ = 0.34 µg/ml, respectively with good linearity (r2 > 0.99).

The most important Recommendations: It is recommended not to combine Ciprofloxacin and Diclofenac in the treatment and they only can be used together in emergency case following the prescribed dose recommended by the doctor. Studying the effect of Ciprofloxacin and Diclofenac on other experimental animals. Studying the effect of Ciprofloxacin and Diclofenac at longer intervals and different concentrations.

أهمية الدراسة: تعد هذه الدراسة أساسية في الارتباط الجزيئي، وبشكل كيميائي حيوي، لأنشطة أنزيمات الكبد الأكثر نشاطا (CYP) وأنزيمات الإجهاد التأكسدي الطبيعي مع الأدوية العلاجية المستخدمة يوميا، خاصة في المملكة العربية السعودية. يمكن أن يعطي فكرة عن الاتجاه الطبي، وهو ضروري لصحة الإنسان.

التساؤل الرئيس للدراسة: ما هو تأثير تداخل عقاري سيبروفلوكساسين وديكلوفيناك على إنزيمات الإجهاد التأكسدي وسيتوكروم P450 في الجرذان البيضاء؟ ويتفرع من السؤال الرئيسي الأسئلة الفرعية التالية: هل الجمع بين العقارين تآزري أم مضاد لإنزيمات الإجهاد التأكسدي، والتعبير الجيني؟ هل من الممكن تحديد مستويات Ciprofloxacin و Diclofenac في الدم عن طريقUPLC M.S MS ؟

الهدف الرئيسي للدراسة: تأثير كل من السيبروفلوكساسين وديكلوفيناك الصوديوم على أنزيمات الإجهاد التأكسدي و Cytochrome P450 في الجرذان البيضاء في بيئة مضبوطة تحفظ الحيوانات من أي إجهاد. ويتفرع منه الأهداف الفرعية التالية: 3) استكشاف التأثير المشترك عند حقن كلا العقارين في نفس الوقت سواء التآزري أو المضاد على الإنزيمات الإجهاد التأكسدي، والتعبير الجيني. 4) تحديد مستويات Ciprofloxacin و Diclofenac عن طريق UPLC M.S MS.

منهجية الدراسة: مجتمع الدراسة وعينة الدراسة: اربع وثمانون جرذ ذكر مأخوذة من بيت الحيوان بكلية الصيدلة، جامعة الملك سعود.

النتائج: WBCS,MCH,LY,EO وHCT في المجموعة 3 وRBCS في المجموعات 2,3,4,6 وMCV في المجموعات من 2 إلى 7 وMCHC في المجموعتين 3و6 وBA في المجموعات من 5 إلى 7 كانت أقل منها في المجموعة الضابطة. كما كانت NE في المجموعات 3,6,7 وMO في المجموعتين 2 و3 وPLT في المجموعتين 6,7 و LY في المجموعة 6 و BA في المجموعة 3 أعلى منها المجموعة الضابطة. كانت أنشطة الإنزيمات ALT وALP وAST وتراكيز TP, CRE, BUN وHDL في المجموعة 3 وتركيز الألبومين في المجموعتين 2 و 3 وتركيز TIBC في المجموعة 5 أقل منها في المجموعة الضابطة. كان نشاط أنزيم AST في المجموعات من 5-7 و نشاط أنزيم ALP في المجموعتين 4 ، 7 و تركيز TG في المجموعات 3 ، 5 ، 7 و الكوليسترول في المجموعتين 3 ، 7 و TIBC في المجموعة 3 أعلى منها في المجموعة الضابطة. أظهر تناول ديكلوفيناك وسيبروفلوكساسين تأثيرًا كبيرًا على أنشطة GBX, SOD وROS . قلل ديكلوفيناك و / أو سيبروفلوكساسين إلى حد كبير من مستويات التعبير mRNA من CYP1a2 ، CYP3a4 و CYP2c9. ظهرت تغيرات نسيجية مرضية في كل من الكبد والكلى في المجموعات العلاجية المختلفة. كانت قيم LOD وLOQ لديكلوفيناك الصوديوم والسيبروفلوكساسين LOD = 0.1 ميكروغرام / مل، LOQ = 0.3 ميكروغرام / مل و LOD = 0.11 ميكروغرام / مل، LOQ = 0.34 ميكروغرام / مل، على خطي جيد (r2> 0.99).

أهم التوصيات: عدم الجمع بين عقاري Ciprofloxacin وDiclofenac إلا في حاله الضرورة القصوى وإتباع الجرعة المحددة من قبل الطبيب. دارسة تأثير Ciprofloxacin وDiclofenac في أنواع أخرى من حيوانات التجارب. دارسة تأثير Ciprofloxacin وDiclofenac على فترات زمنية أطول وبتراكيز مختلفة.