التهديدات الأمنية للنقل الداخلي في المدن السعودية : دراسة تطبيقية على مشروع الملك عبدالعزيز للنقل العام بالرياض

بن رشود, محمد بن عبد الله مبارك ; Bin Roshoud, Muhammad Bin Abdullah ; السراء, محمد بن حسن . مشرف (2020)

رسالة ماجستير - جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية-كلية العدالة الجنائية، قسم الدراسات الأمنية، تخصص الحماية المدنية،

163 ورقة : جداول

Thesis

مشكلة الدراسة: تتمثل مشكلة الدراسة في هذا التساؤل الرئيس: ما التهديدات الأمنية للنقل الداخلي بمدينة الرياض؟ "دراسة ميدانية على مشروع الملك عبدالعزيز للنقل العام بالرياض ".

مجتمع الدراسة: لصغر حجم مجتمَعَ الدِرَاسَة ، قام الباحث بعمل مسح شامل لجميع مهندسي وإداري مشروع الملك عبدالعزيز للنقل العام وضباط أمن المنشآت بمدينة الرياض، وبلغ عدد أفراد مجتمع الدِرَاسَة (250) من مهندسي وإداري مشروع الملك عبدالعزيز للنقل العام وضباط أمن المنشآت بمدينة الرياض. وقد تم تحديد حجم العينة حسب مدخل رابطة التربية الأمريكية وذلك وفق معادلة روبيرت ماسون لتحديد حجم العينة، وتبعًا لجدول مورجان لتحديد حجم العينة وأن الحجم الأدنى للعينة لا يقل عن 147 مفردة، وذلك بدرجة ثقة 95 % وقد تم توزيع الاستبانات ورقيًا وإلكترونيًا، وبلغ عدد الاستبانات الصالحة لاستخراج النتائج 147 من مهندسي وإداري مشروع الملك عبدالعزيز للنقل العام وضباط أمن المنشآت بمدينة الرياض.

منهج الدراسة وأدواتها: تم استخدام المنهج الوصفي بنوعيه المسحي والتحليلي، كما تم استخدام الاستبانة أداةً لجمع البيانات، وتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن التساؤلات في هذه الدراسة.

أهم نتائج: أظهرت النتائج حيادية أفراد الدراسة حَوْل مصادر التهديدات الأمنية للنقل الداخلي بمتوسط عام (3.17 من 5)، رغم موافقتهم على وجود الجماعات المتطرفة والإرهابية التي تسعي للتخريب المتعمد. كما أنهم موافقون على وجود مستوى لكفاءة التدريب لتأمين النقل الداخلي ضد التهديدات الأمنية، وذلك بمتوسط عام (3.79 من 5). وجاءت موافقتهم أيضًا على الوسائل والتدابير التي تحد من التهديدات الأمنية على النقل الداخلي بمدينة الرياض بمتوسط عام (4.52 من 5). كما أسفرت النتائج عن عدم وُجُود فُرُوقات ذاتَ دلالة إحصائية في استجابات الأفراد بمجتمَعَ الدِرَاسَة حَوْل محْارها الثلاثة باختلاف متغيرات الْعُمْر- عدد الدورات الحاصل عليها في مجال الأمن- عدد سنوات الخبرة في مجال الأمن- طبيعة العمل) . إلا أنه توُجِدَ فُرُوقات ذاتَ دلالة إحصائية في استجاباتهم حول محْوَر الدِرَاسَة (مصادر التهديدات الأمنية للنقل الداخلي بمدينة الرياض في المملكة العربية السعودية) باختلاف المؤهل التعليمي، وكانت الفروق لصالح أفراد الدِرَاسَة الذين مؤهلاتهم العلمية دراسات عليا. وأيضًا توُجِدَ فُرُوقات ذاتَ دلالة إحصائية في استجاباتهم حول محْوَر الدِرَاسَة (مستوى كفاءة التدريب لتأمين النقل الداخلي ضد التهديدات الأمنية بمدينة الرياض في المملكة العربية السعودية) باختلاف المؤهل التعليمي ، وكانت الفروق لصالح أفراد الدِرَاسَة الذين مؤهلاتهم ثانوية عامة. بينما لا توجد فُرُوقات ذاتَ دلالة إحصائية فِي استجاباتهم حَوْل محْوَر الوسائل والتدابير التي تحد من التهديدات الأمنية على النقل الداخلي بمدينة الرياض في المملكة العربية السعودية باختلاف المؤهل التعليمي.

التوصيات: - إنشاء أنظمة لها القدرة على التشويش على أجهزة الاتصال عند الحاجة. - تجهيز كوادر نسائية للقيام بالأعمال الأمنية داخل القطارات والاستفادة منها. - تطوير التدريب على أحدث أساليب الجماعات الإرهابية في أعمال التخريب. - إنشاء وتأسيس شرطة تكون مسؤولة عن أمن القطارات والحافلات. - توطين وتحديث تقنية الاستشعار عن بعد والتعامل مع المشتبه بهم بأقصى سرعة ممكنة .

Study problem: The study problem is represented in this main question: What are the security threats to internal transportation in Riyadh? An applied study on King Abdulaziz Public Transport Project in Riyadh.

Study community: As the study community is small, the researcher conducted a comprehensive survey of all engineers and administrators of the King Abdulaziz Project for Public Transport and enterprise security officers in Riyadh, and the number of study community members (250) engineers and administrators of the King Abdulaziz Project for Public Transport and enterprise security officers in Riyadh. The sample size was determined according to the American Education Association entry, according to Robert Mason's equation to determine the sample size, and according to Morgan's table to determine the sample size and that the minimum sample size is not less than 147 items, with a confidence degree of 95%. The questionnaires were distributed in paper and electronic form, and the number of questionnaires reached Valid for extracting the results from 147 engineers and administrators of King Abdulaziz Project for Public Transport and Facilities Security officers in Riyadh.

Study methodology and tools: The descriptive approach was used in both survey and analytical types, as the questionnaire was used as a tool to collect data, achieve study objectives and answer questions in this study.

The most important results: The results showed that the study members were neutral about the sources of security threats to internal transport with a general average (3.17 out of 5), despite their agreement to the presence of extremist and terrorist groups seeking deliberate sabotage. They also agree that there is a level of training competence to secure internal transportation against security threats, with a general average (3.79 out of 5). Their agreement also came to the means and measures that reduce security threats to internal transport in the city of Riyadh with a general average (4.52 out of 5). The results also resulted in the absence of statistically significant differences in the responses of individuals in the study community around its three hubs, according to the different age variables - the number of courses obtained in the security field - the number of years of experience in the security field - the nature of work). However, there were statistically significant differences in their responses about the axis of the study (sources of security threats to internal transportation in Riyadh, Saudi Arabia) according to the different educational qualifications, and the differences were in favor of the members of the study whose educational qualifications are postgraduate studies. There are also statistically significant differences in their responses on the axis of the study (the level of training efficiency to secure internal transportation against security threats in the city of Riyadh in the Kingdom of Saudi Arabia) according to the educational qualification, and the differences were in favor of the study members who have general secondary qualifications. While there are no statistically significant differences in their responses on the axis of the means and measures that limit security threats to internal transportation in Riyadh, Saudi Arabia, according to the educational qualification.

Recommendations: • Create systems that have the ability to jam communications devices when needed. • Providing women cadres to carry out security work inside the trains and benefit from them. • Developing training in the latest methods of terrorist groups in acts of sabotage. • Create and establish a police force responsible for train and bus security. • Localize and update remote sensing technology and deal with suspects as quickly as possible.