Cybercrime in Progress -Theory and Prevention of - Enabled Offenses Technology

العنزي, خلود بنت ربيع خلف ; Al-Anazi, Khulood R. ; العتيبي, غازي نوار . مشرف (2020)

رسالة ماجستير - جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية-كلية العلوم الاجتماعية، قسم اللغات والترجمة، تخصص اللغة الإنجليزية،

108 ورقة

Thesis

Background of study: Technology has become an integral part of our everyday lives. Today, the technological landscape is littered with devices of all shapes, sizes, and utilities, including mobile phones, tablet computers, smart watches, and peripheral devices that track daily activities. In a relatively short period, our relationship with technology has transformed from being infrequent and one of convenience to an omnipresent necessity in almost all of our lives. These changes have dramatically affected the nature of crime and deviance in the modern world, giving rise to cybercrimes. The criminological scholarship regarding technology and offending has expanded substantially over the last two decades, incorporating a range of both qualitative and quantitative methods and theories to account for victimization and offending. The findings demonstrate that cybercrime is a complex and diverse problem. A roadmap is necessary to identify not only what we know, but also how to improve our knowledge of the causes of cybercrime, and how best to investigate and prevent these offenses.

Research Methodology: Purpose of this work is to present a roadmap of the current state of the field. We intend this book to spark a debate on how best to move our understanding of cybercrime forward. We provide summaries of the literature as well as research questions that we believe are necessary to better identify the causes of cybercrime.

Conclusion: This work confirms that there are Considerable efforts to fight cybercrime in all its forms, but because these crimes are in a virtual world, it is a difficult to detect and condemn the perpetrators. It is therefore expected that it will continue to spread and develop into what is more dangerous. Therefore, urgent intervention is necessary to curb the spread of this type of crime under the existence of effective strategies in countries to combat these crimes.

ملخص الدراسة: أصبحت التكنولوجيا جزءًا لا يتجزأ من حياتنا اليومية، فالمشهد التكنولوجي مليء بأجهزة من جميع الأشكال والأحجام والأدوات المساعدة، بما في ذلك الهواتف المحمولة، وأجهزة الحاسوب اللوحية، والساعات الذكية، والملحقات التي تتتبع الأنشطة اليومية. فلقد تحولت علاقتنا بالتكنولوجيا في فترة زمنية قصيرة من إحدى وسائل الراحة إلى ضرورة موجودة في كل حياتنا تقريبًا. ولقد أثرت هذه التغييرات على نحو كبير على طبيعة الجريمة والانحراف في العالم المعاصر، مما أدى إلى ارتكاب جرائم الإنترنت، فتوسعت الدراسات في علم الإجرام فيما يتعلق بالتكنولوجيا والجنوح على نحو كبير خلال العقدين السابقين، حيث تضمنت مجموعة من الأساليب والنظريات النوعية والكمية. وتوضح النتائج بأن الجريمة الإلكترونية هي مشكلة معقدة ومتشعبة، وتعد خارطة الطريق ضرورية لتحديد ليس فقط ما نعرفه، ولكن لتحسين كيفية معرفتنا بأسباب الجريمة الإلكترونية، وتقديم أفضل الطرق للتحقيق في هذه الجرائم ومنعها.

منهج الدراسة: فمن خلال ترجمة هذا الكتاب سعيت جاهدة أن أنقل رسالة من لغة المصدر الى رسالة معادلة لها في اللغة المنقول إليها. وقد تم توظيف الترجمة لإظهار التقابل بين المعنى في اللغة العربية والانجليزية والعكس.

الخاتمة: يؤكد هذا العمل على أهمية الجهود الكبيرة التي بذلت لمحاربة الجريمة الإلكترونية بكافة صورها، ونظراً لأن هذه الجرائم تحدث في عالم افتراضي، فإنه من الصعب الكشف عنها وإدانة مرتكبيها. لذلك من المتوقع أن تستمر في الانتشار وأن تتطور إلى ما هو أخطر. لذا من الضروري التدخل العاجل للحد من تفشي هذا النوع من الجرائم في ظل وجود استراتيجيات فعالة لدى الدول لمحاربة هذه الجرائم.