dc.contributor.advisor | الشهري, حسن بن أحمد | |
dc.contributor.author | القحطاني, ناصر بن موسى عبد الله آل مشفلت | |
dc.contributor.author | Alkhatani, Nasser Musa | |
dc.contributor.author | الشهري, حسن بن أحمد . مشرف | |
dc.date.accessioned | 2020-07-10T17:39:19Z | |
dc.date.available | 2020-07-10T17:39:19Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.other | 4380818 | |
dc.identifier.uri | http://repository.nauss.edu.sa//handle/123456789/66726 | |
dc.description | رسالة ماجستير - جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية-كلية أمن الحاسب والمعلومات، قسم أمن المعلومات، تخصص أمن المعلومات، | ar |
dc.description | 100 ورقة : جداول، أشكال | |
dc.description.abstract | The main question of the study: What is the level of awareness of
cybersecurity in high schools in Saudi Arabia?
The main question is branched from the following sub-questions:
• What is the level of cybersecurity awareness of students at the future gate
high school students to know the appropriate model for them?
• What is the level of skills of teachers at future gate high school students in
cybersecurity?
• What is the attitude of supervisors at the future gate high school for
cybersecurity? | ar |
dc.description.abstract | The main objective of the study: to study the level of awareness of
cybersecurity Sub-goals:
• The level of cybersecurity awareness among the students at future gate high school to know the appropriate model for them.
• The level of skills of teachers at future gateway high school students in cybersecurity.
• The attitude of supervisors at the future gate high school for Cybersecurity. | |
dc.description.abstract | Study Sample: 100 participants are chosen from each specific section, which
makes the total sample size 300 participants. | |
dc.description.abstract | Study methodology and tools: survey and the questionnaire were the tool
and SPSS program for analyzing the results. | |
dc.description.abstract | Results:
• Explore the effectiveness and relevance of the game theory model to
increase cybersecurity awareness among students at future gate high schools
in Saudi Arabia.
• The study revealed the fact that awareness in the field of information
security is necessary for sensitive education information, which must be
protected from cyber-attacks for students to use this data safely.
• It has been found from the study that technology weaknesses pose risks to
key infrastructure. | |
dc.description.abstract | Recommendations:
• The researcher has recommended using a cybersecurity model for rising awareness among the students.
• Using the Kübler-Ross Grief Model and Game Theory for Cybersecurity, which are among the topmost cyber-security models. | |
dc.description.abstract | التساؤل الرئيسي للدراسة: ما هو مستوى الوعي بالأمن السيبراني في مدارس بوابة المستقبل الثانوية
في المملكة العربية السعودية؟
ويتفرع من التساؤل الرئيس الأسئلة الفرعية التالية:-
• ما هو مستوى الوعي بالأمن السيبراني لدى طلاب مدرسة بوابة المستقبل الثانوية لمعرفة النموذج
المناسب لهم؟
• ما هو مستوى مهارات معلمي طلاب مدرسة بوابة المستقبل الثانوية في الأمن السيبراني؟
• ما هو موقف مشرفي مدرسة بوابة المستقبل الثانوية للأمن السيبراني؟ | |
dc.description.abstract | الهدف الرئيسي للدراسة: دراسة مستوى الوعي بالأمن السيبراني في مدارس بوابة المستقبل الثانوية
في المملكة العربية السعودية
الأهداف الفرعية:
• مستوى الوعي بالأمن السيبراني لدى طلاب مدرسة بوابة المستقبل الثانوية لمعرفة النموذج
المناسب لهم.
• مستوى مهارات معلمي طلاب مدرسة بوابة المستقبل الثانوية في الأمن السيبراني.
• موقف مشرفي مدرسة بوابة المستقبل الثانوية للأمن السيبراني. | |
dc.description.abstract | عينة الدراسة: يتم اختيار 100 مشارك من كل قسم محدد ، مما يجعل إجمالي حجم العينة 300
مشارك. | |
dc.description.abstract | منهج الدراسة وأدواتها: البحث الاستقصائي (المسحي) وكانت الاستبانة هي الأداة وبرنامج
( SPSS ) لتحليل النتائج. | |
dc.description.abstract | النتائج:
• استكشاف فعالية وأهمية نموذج نظرية الألعاب لزيادة الوعي بالأمن السيبراني بين طلاب مدارس بوابة المستقبل الثانوية في المملكة العربية السعودية.
• كشفت الدراسة عن حقيقة أن الوعي في مجال أمن المعلومات أمر ضروري لمعلومات التعليم الحساسة ، والتي يجب حمايتها من الهجمات السيبرانية حتى يتمكن الطلاب من استخدام هذه البيانات بأمان.
• وقد تبين من الدراسة أن نقاط الضعف في التكنولوجيا تشكل مخاطرعلى البنية التحتية الرئيسية. | |
dc.description.abstract | أهم التوصيات:
• أوصى الباحث بتطبيق نموذج نظرية الألعاب لاكتساب المعرفة حول الأمن السيبراني للطلاب.
• استخدام نموذج كوبلر-روس جريف ونظرية اللعبة للأمن السيبراني ، والتي تعد من بين أعلى نماذج الأمن السيبراني وذلك للهيئة الادارية والاشرافية. | |
dc.language.iso | en | ar |
dc.publisher | جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية | ar |
dc.subject | أمن المعلومات | ar |
dc.subject | التحول الرقمي | ar |
dc.subject | المدارس الثانوية | ar |
dc.subject | السعودية | ar |
dc.title | Security Awareness Model for Digital Transformation in Saudi High Schools | ar |
dc.title.alternative | نموذج الوعي الأمني للتحول الرقمي في المدارس الثانوية في المملكة العربية السعودية | ar |
dc.type | Thesis | ar |
dc.contributor.committeeMember | عمي, مريم عبد القادر | |
dc.contributor.committeeMember | الزهراني, صالح بن غرم الله | |
dc.Degree | ماجستير | ar |
dc.College | كلية أمن الحاسب والمعلومات | ar |
dc.depart | أمن المعلومات | ar |
dc.special | أمن المعلومات | ar |