Security Awareness Model for Digital Transformation in Saudi High Schools

القحطاني, ناصر بن موسى عبد الله آل مشفلت ; Alkhatani, Nasser Musa ; الشهري, حسن بن أحمد . مشرف (2020)

رسالة ماجستير - جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية-كلية أمن الحاسب والمعلومات، قسم أمن المعلومات، تخصص أمن المعلومات،

100 ورقة : جداول، أشكال

Thesis

The main question of the study: What is the level of awareness of cybersecurity in high schools in Saudi Arabia? The main question is branched from the following sub-questions: • What is the level of cybersecurity awareness of students at the future gate high school students to know the appropriate model for them? • What is the level of skills of teachers at future gate high school students in cybersecurity? • What is the attitude of supervisors at the future gate high school for cybersecurity?

The main objective of the study: to study the level of awareness of cybersecurity Sub-goals: • The level of cybersecurity awareness among the students at future gate high school to know the appropriate model for them. • The level of skills of teachers at future gateway high school students in cybersecurity. • The attitude of supervisors at the future gate high school for Cybersecurity.

Study Sample: 100 participants are chosen from each specific section, which makes the total sample size 300 participants.

Study methodology and tools: survey and the questionnaire were the tool and SPSS program for analyzing the results.

Results: • Explore the effectiveness and relevance of the game theory model to increase cybersecurity awareness among students at future gate high schools in Saudi Arabia. • The study revealed the fact that awareness in the field of information security is necessary for sensitive education information, which must be protected from cyber-attacks for students to use this data safely. • It has been found from the study that technology weaknesses pose risks to key infrastructure.

Recommendations: • The researcher has recommended using a cybersecurity model for rising awareness among the students. • Using the Kübler-Ross Grief Model and Game Theory for Cybersecurity, which are among the topmost cyber-security models.

التساؤل الرئيسي للدراسة: ما هو مستوى الوعي بالأمن السيبراني في مدارس بوابة المستقبل الثانوية في المملكة العربية السعودية؟ ويتفرع من التساؤل الرئيس الأسئلة الفرعية التالية:- • ما هو مستوى الوعي بالأمن السيبراني لدى طلاب مدرسة بوابة المستقبل الثانوية لمعرفة النموذج المناسب لهم؟ • ما هو مستوى مهارات معلمي طلاب مدرسة بوابة المستقبل الثانوية في الأمن السيبراني؟ • ما هو موقف مشرفي مدرسة بوابة المستقبل الثانوية للأمن السيبراني؟

الهدف الرئيسي للدراسة: دراسة مستوى الوعي بالأمن السيبراني في مدارس بوابة المستقبل الثانوية في المملكة العربية السعودية الأهداف الفرعية: • مستوى الوعي بالأمن السيبراني لدى طلاب مدرسة بوابة المستقبل الثانوية لمعرفة النموذج المناسب لهم. • مستوى مهارات معلمي طلاب مدرسة بوابة المستقبل الثانوية في الأمن السيبراني. • موقف مشرفي مدرسة بوابة المستقبل الثانوية للأمن السيبراني.

عينة الدراسة: يتم اختيار 100 مشارك من كل قسم محدد ، مما يجعل إجمالي حجم العينة 300 مشارك.

منهج الدراسة وأدواتها: البحث الاستقصائي (المسحي) وكانت الاستبانة هي الأداة وبرنامج ( SPSS ) لتحليل النتائج.

النتائج: • استكشاف فعالية وأهمية نموذج نظرية الألعاب لزيادة الوعي بالأمن السيبراني بين طلاب مدارس بوابة المستقبل الثانوية في المملكة العربية السعودية. • كشفت الدراسة عن حقيقة أن الوعي في مجال أمن المعلومات أمر ضروري لمعلومات التعليم الحساسة ، والتي يجب حمايتها من الهجمات السيبرانية حتى يتمكن الطلاب من استخدام هذه البيانات بأمان. • وقد تبين من الدراسة أن نقاط الضعف في التكنولوجيا تشكل مخاطرعلى البنية التحتية الرئيسية.

أهم التوصيات: • أوصى الباحث بتطبيق نموذج نظرية الألعاب لاكتساب المعرفة حول الأمن السيبراني للطلاب. • استخدام نموذج كوبلر-روس جريف ونظرية اللعبة للأمن السيبراني ، والتي تعد من بين أعلى نماذج الأمن السيبراني وذلك للهيئة الادارية والاشرافية.