دور المهـارات القيـاديـة في مواجهة الأزمـات الناتجة عن الحرائق والـكــوارث الطبيـعيـة من وجهة نظر مديري المـدارس بمدينة الريـاض

العتيبي, يوسف بن عبد الرحمن دليم ; Alotaibi, Yousef Abdulrahman Dulaim ; عبود, عبد العليم محمد . مشرف (2020)

رسالة ماجستير - جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية-كلية العلوم الإدارية، قسم إدارة الأزمات، تخصص إدارة الأزمات،

187 ورقة : جداول أشكال

Thesis

مشكلة الدراسة: تتلخص مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيس التالي: مـا دور المهـارات القيـاديـة في مواجهة الأزمـات الناتجة عن الحرائق والـكــوارث الطبيـعيـة من وجهة نظر مديري المـدارس بمدينة الريـاض؟

هدفت هذه الدراسة إلى: 1. التعرف علـى واقـع المهـارات القيـاديـة من وجهة نظر مديري المـدراس بمدينة الريـاض. 2. التعرف علـى واقـع الأزمـات النـاتجـة عـن الحرائق والـكــوارث الطبيـعيـة من وجهة نظر مديري المدراس بمدينة الريـاض. 3. التعرف علـى مـدى مساهمة المهـارات القيـاديـة في مواجهة الأزمـات الناتجة عن الحرائق والـكــوارث الطبيـعيـة من وجهة نظر مديري المـدراس بمدينة الرياض. 4. معرفة مـا إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصـائـيـة في أراء المبحوثين نحو محاور الـدراسـة تعزى الى الـمتـغيـرات الشخصية والوظيفية.

مجتمع الـدراسة وعينتها: يتكون مجتمع الـدراسة من مديري المـدارس الابتدائية بمدينة الرياض والبالغ عددهم (557) مدير مـدرسة. وعينة الـدراسة تم اختيارها عشوائيًا حيث بلغ عددها 232 مدير مدرسة.

منهج الـدراسة وأدواتها: استخدم الباحث المنهج الوصفي باستخدام أداة الاستبانة كأداة لجمع المعلومات والبيانات.

أهم نتائج الدراسة: 1. يرى أفراد الدراسة أن واقع المهارات القيادية متوفرة بدرجة كبيرة، وذلك بمتوسط (4.06) ومن أبرزها: القدرة على استخدام السلطة الممنوحة له بشكل فعال لممارسة المهام الموكلة إلية من قبل رؤسائه، القدرة على مراعاة البعد النفسي للطلبة والعاملين بالمدرسة أثناء حدوث الأزمة وبعدها. 2. يرى أفراد الدراسة أن واقع الازمات الناتجة عن الحرائق والكوارث الطبيعة متوفرة بدرجة كبيرة، وذلك بمتوسط (4.47) ومن أبرزها: تؤدي الأزمات الناتجة عن الكوارث الطبيعية مثل الأمطار الغزيرة إلى حدوث انقطاع للتيار الكهربائي أثناء الدراسة، تؤدي الأمطار والسيول إلى إعاقة وصول الطلاب للمدرسة. 3. يرى أفراد الدراسة أن المهارات القيادية تساهم بدرجة كبيرة في مواجهة الأزمات الناتجة عن الحرائق والكوارث الطبيعية، وذلك بمتوسط (3.81) ومن أبرزها: تساعد مهارات مدير المدرسة في رفع مستوى التدريب على خطة الإخلاء الوهمي داخل المدرسة تحسبا لحدوث أزمات ناتجة عن الكوارث الطبيعية، تساهم مهارات مدير المدرسة يحث العاملين في المدرسة بالتزام بتعليمات وإجراءات السلامة العامة الواجب اتباعها عند حدوث الأزمات الناتجة عن الحرائق والكوارث الطبيعية.

أهم التوصيات: 1. أهمية زيادة عدد الدورات التدريبية الموجهة لمديري المـدارس من أجـل رفـع مستوى مهاراتهم القيـاديـة. 2. أهمية تكوين فريق عمل مؤهل يختص بإدارة الأزمـات بشكل فعال. 3. أهمية وجود خطط وسيناريوهات متعددة للتعامل مع الأزمات الناتجة عن الحرائق والكوارث الطبيعية وتدريب الطلاب والمعلمين علـى التعامل معها أثناء حدوثها.

Study Problem: The study problem is reflected in the following main question: what role does leadership skills pay in confronting crisis resulting from the fires and the natural crisis as perceived by schools' principals in Riyadh? The study objectives are as follows: 1. This study aims to identify the actuality of leadership skills as perceived by schools' principals in Riyadh. 2. This study aims to identify the actuality of crisis resulting from the fires and the natural disasters as perceived by schools' principals in Riyadh. 3. This study aims to identify the extent to which leadership skills do contribute to confronting the crisis resulting from the fires and the natural disasters as perceived by schools' principals in Riyadh. 4. This study aims to reveal the presence of statistically significant differences between the respondents' opinions on the study topics attributed to the personal and professional variables. Study Population & Sample: the study population consists of (557) primary schools principals in Riyadh city. The study sample includes 232 principals who are randomly selected. Study Methodology & Tools: The researcher used the descriptive methodology, and the questionnaire as study tool to collate data. The following are the most significant findings of the study: 1. Respondents perceive that the actuality of leadership skills exists at high degree with an average of (4.06). The following are the most significant sentences: the ability to use granted authority effectively to practice the tasks assigned by superiors. The ability to keep the psychological dimension of the students and workers in the school during and after the crisis. 2. Respondents perceive that the actuality of crisis resulting from the fires and the natural disasters exists at high degree with an average of (4.47). The following are the most significant sentences: the crisis resulting from natural disasters such as heavy rain lead to power cut during study. Rainfall and floods impede students from school access. 3. Respondents perceive that the leadership skills contribute significantly to confronting crisis resulting from the fires and the natural disasters with average of (3.81). The following are the most significant sentences: The skills of school principal help to raise the level of training on imaginary evacuation plan inside the school in anticipation of occurrence of natural disasters. The skills of principals contribute to urging school workers to commit with general safety instructions and procedures to be followed in cases of crisis resulting from natural disasters. The following are the most important recommendations: 1. The need to increase the number of training courses for principals to upgrade their leadership skills. 2. The need to create qualified teamwork dedicated to managing crisis efficiently. 3. The need to develop multiple plans and scenarios to deal with such crisis resulting from the fires and the natural crisis and training students and teachers to deal with crisis as they occur.