التدريب التخصصي ودوره في تنمية مهارات الإبداع والابتكار الأمني : دراسة مقارنة بين كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية

العنزي, عهد بنت محيميد منوخ السبيعي ; ALANAZI, AHAD MUHAIMED ; كشكوشة, نجوى متولي . مشرف (2020)

رسالة دكتوراه - جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية-كلية العلوم الإدارية، قسم الإدارة العامة، تخصص الإدارة العامة،

357 ورقة : جداول

مستخلص المادة العلمية :

التساؤل الرئيس للدراسة: ما دور التدريب التخصصي في تنمية مهارات الإبداع والابتكار في القطاع الأمني ؟ ويتفرع من التساؤل الرئيسي الاسئلة الفرعية التالية : 1.ما واقع التدريب التخصصي في كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية؟ 2.ما واقع المهارات الإبداعية والإبتكارية لدى الضباط العاملين في كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية؟ 3.ما مدي مساهمة التدريب التخصصي في تنمية المهارات الإبداعية والإبتكارية لدى الضباط العاملين في كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية؟ 4.هل توجد فروق ذات دلالة الاحصائية في أراء المبحوثين في كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية حول محاور الدراسة؟

الهدف الرئيسي للدراسة : تهدف الدراسة إلى بحث دور التدريب التخصصي في تنمية المهارات الإبداعية والإبتكارية لدى الضباط العاملين في كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية.

الأهداف الفرعية : 1.التعرف على واقع التدريب التخصصي في كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية. 2.التعرف على واقع المهارات الإبداعية والإبتكارية لدى الضباط العاملين في كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية. 3.التعرف على مدي مساهمة التدريب التخصصي في تنمية المهارات الإبداعية والإبتكارية لدى الضباط العاملين في كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية. 4.التعرف على الفروق ذات الدلالة الاحصائية في أراء المبحوثين في كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية حول محور الدراسة.

عينة الدِّراسة: تم تحديد مجتمعي الدراسة من الضُّبَاط العاملون فِي قطاعين هما: كُلْيّة الْمَلِك خَالِد الْعَسْكريّة و كُلْيّة الْمَلِك فهد الامنية ، وإستخدمت الباحثة مدخل رابطة التربية الأمريكية، ووفقاً لها فقد بلغ حجم العينة الأولى بكلية الملك خالد العسكرية (124) ، وبلغ حجم العينة الثانية من كُلْيّة الْمَلِك فهد الامنية (177) من الضُّبَاط العاملين.

منهج الدِّراسة وأدواتها: تم إستخدام المنهج الوصفي المسحي، وقد تم إستخدام الإستبانة اداة ليجمع بها البيانات، وليتحقق بها أهداف الدراسة، والإجابة عن التساؤلات في هذه الدراسة.

أهم نتائج أسئلة الدِّراسة: 1. تفاوت إستجابات افراد الدِرَاسَة من (الضُّبَاط الْعَاملِين فِي كُلْيّة الْمَلِك خالد العسكرية - كُلْيّة الْمَلِك فهد الامنية) حول ابعاد واقع التدريب التخصصي الثلاثة ( تنمية المعارف - اكتساب الخبرات- تعديل الإتجاهات الايجابية) كما اتضح أنه توُجِدَ فُرُوق ذات دلالة احصائية فِي إتجاهاتهم حَوْل تلك الابعاد حيث اتضح أَنّ هَذِه الفُرُوق لصالح الضُّبَاط الْعَاملِين فِي كُلْيّة الْمَلِك فهد الامنية. 2.وجود تفاوت في إستجابات افراد الدِرَاسَة من (الضُّبَاط الْعَاملِين فِي كُلْيّة الْمَلِك خالد العسكرية - كُلْيّة الْمَلِك فهد الامنية) حول ابعاد مهارات الأبداع والابتكار الخمسة بالدراسة (الطلاقة – المرونة- الحساسية للمشكلات _مهارات الابتكار المرتبطة بالذكاء الاصطناعي ) 3.وجود إسهام للتدريب التخصصي في تنمية مهارات الأبداع و الابتكار في كلية الملك خالد العسكرية بدرجة متوسطة بمتوسط (3.30 من 5) بينما يشير الى درجة إسهام كبيرة في كلية الملك فهد الأمنية بمتوسط (3.78 من 5).

أهم التوصيات : 1. الاهتمام بتعزيز تنمية المعارف والخبرات من خلال التدريب التخصصي في المنظمات الامنية و ذلك بإنشاء وحدات إدارية ضمن هيكلها الاداري لإدارة التدريب التخصصي , مع زيادة الاهتمام في تعديل الإتجاهات الايجابية نحو التدريب التخصصي. 2.تعزيز الاهتمام في تحديث التقنيات ومصادر المعرفة في التدريب التخصصي والاستفادة من أساليب الذكاء الاصطناعي من خلال التواصل مع مصادر المعرفة العالمية، وتزويد المتدربين بمعلومات عن اليات العمل الحديث. 3.زيادة الاهتمام في تنمية مهارات الابداع والابتكار ومراعاة أبعادها من خلال رفع مستوي المرونة والحساسية للمشكلات والاهتمام بالأصالة والابتكار.

The main question of the study: What is the role of specialized training in developing creativity and innovation skills in the security sector? Study sub-question: The following sub-questions are branched from the main question: 1. What is the reality of specialized training at King Fahd Security College and King Khalid Military College? 2. What is the reality of the creative and innovative skills of the officers working at King Fahd Security College and King Khalid Military College? 3. What is the extent of the contribution of specialized training in developing creative and innovative skills among the officers working in King Fahd Security College and King Khalid Military College? 4. Are there statistically significant differences in the opinions of the respondents at King Fahd Security College and King Khalid Military College on the themes of the study? Main objective: The study aims to examine the role of specialized training in developing creative and innovative skills for the officers working in the King Fahd Security College and King Khalid Military College. Sub-objectives: 1. Identifying the reality of specialized training in King Fahd Security College and King Khalid Military College. 2. Identifying the reality of the creative and innovative skills of the officers working in King Fahd Security College and King Khalid Military College. 3. Identifying the extent of the contribution of specialized training in developing creative and innovative skills among the officers working in King Fahd Security College and King Khalid Military College. 4. Identifying the statistically significant differences in the opinions of the respondents at King Fahd Security College and King Khalid Military College on the focus of the study. Study sample: The two study groups were identified from the officers working in two sectors: the King Khalid Military College and the King Fahd Security College. The researcher used the Association of American Educators entrance equation to choose participants. The size of the first sample from King Khalid Military College was (124), and the size of the second sample from King Fahd Security College was (177) of the working officers. Study Methodology and Tools: The descriptive methodology was used, and a questionnaire was used as the tool to collect data, to achieve the goals of the study, and to answer the questions in this study. Results and Conclusions: 1. The varied responses of the study subjects from the officers working at King Khalid Military College and King Fahd Security College regarding the dimensions of the reality of the three specialized trainings (knowledge development - the acquisition of experiences - the modification of positive trends) found that there are statistically significant differences in those dimensions. It became clear that these differences are in favor of the officers working in the King Fahd Security College. 2. The responses from the study subjects from the officers working in King Khalid Military College and King Fahd Security College varied regarding the dimensions of the five creativity and innovation skills in the study (fluency - flexibility - sensitivity to problems - innovation skills associated with artificial intelligence). 3. Specialized training contribute to developing creativity and innovation skills at King Khalid College with an average score of (3.30 out of 5) while indicating a significant contribution degree in King Fahd Security College with an average (3.78 out of 5). Recommendations: 1. Provide attention to promoting the development of knowledge and experience through specialized training in security organizations by establishing administrative units within its administrative structure for the management of specialist training, while increasing interest in adjusting positive attitudes towards specialized training. 2. Promote interest in updating technologies and sources of knowledge in specialized training and make use of artificial intelligence methods through communications with global sources of knowledge and provide trainees with information on modern work mechanisms. 3. Increase interest in developing creativity and innovation skills and take into account their dimensions by raising the level of flexibility and sensitivity to problems and attention to originality and innovation.