متطلبات تعزيز الأمن الفكري لدى الطالبة الجامعية من منظور طريقة العمل مع الجماعات : دراسة وصفية من وجهة نظر الطالبات وأعضاء هيئة التدريس

القحطاني, عواطف بنت يحيى (2019-06)

Article

الملخص هدف الدراسة الحالية إلى بحث أساليب تعزيز الوسطية والمفاهيم المعتدلة لدى الطالبات، وتحديد أنماط الفكر المنحرف والسلوكيات المنبثقة عنه التي تهدد أمن المجتمعات عامة ومجتمع الجامعة خاصة، كما تهدف إلى تحديد معوقات تعزيز الأمن الفكري بمجتمع الجامعة، وتحديد المتطلبات المعرفية والسلوكية اللازمة لذلك لدى الطالبة الجامعية، وتنتمي الدراسة الحالية إلى نمط الدراسات الوصفية باستخدام منهج المسح الاجتماعي بالعينة، وقد استخدمت الدراسة استبانةً موجهة إلى عينة من طالبات جامعة الأميرة نورة، واستبانةً موجهة إلى بعض أعضاء هيئة التدريس، وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات، منها: عقد دورات تدريبية وورش عمل لتصحيح المفاهيم السلبية ومعالجة أنماط الفكر المنحرف التي عبرت عنها عينة الدراسة، الاهتمام بالتوعية الإعلامية داخل مجتمع الجامعة للتغلب على معوقات تعزيز الأمن الفكري، إضافة مقررات وموضوعات بالمقررات الدراسية تحوي مفهوم الأمن الفكري وأهميته وأساليب تعزيزه وتوجيه الطالبات للدور الوطني المنتظر منهن ضمن برامج الإعداد الأكاديمي.

AbstractThe study seeks to identify the most important probThe study seeks to explore methods for promoting moderation among fe-male students. It tries to define the patterns of deviant thought and behaviors threatening the security of communities in gener-al and university communities in particular. Obstacles impeding the promotion of intellectual security in university communities are also highlighted. In addition, the cognitive and behavioral re-quirements that should be met for enhancing the level of intellec-tual security among female university students are demonstrated. The study is a descriptive one that applies a social survey approach on the study sample. It uses two questionnaires; one for some female students of Princess Norah University and an-other directed to some faculty members. The study presents some recommendations. They include the following: Training courses and workshops should be held for correcting negative concepts and treating the deviant thought patterns shown by the study sample. Media awareness inside the university’s community should be given more attention in order to eliminate the obstacles impeding the promotion of intellectu-al security. Courses and studies on the concept of intellectual security and highlighting its importance and ways of promo-tion should be added to curricula. The female university students should be guided in the academic preparation program to play their expected role for the country.