عرض سجل المادة البسيط

الأنماط القيادية وعلاقتها بالتطوير التنظيمي في ديوان وزارة الداخلية السعودية

dc.contributor.advisorعبد القادر, حسين محمد خليل
dc.contributor.authorالعتيبي, مانع محمد عساف
dc.contributor.authorAl-Otaibi, Manea Mohammed Assaf
dc.contributor.authorعبد القادر, حسين خليل محمد . مشرف
dc.date.accessioned2019-11-04T06:17:38Z
dc.date.available2019-11-04T06:17:38Z
dc.date.issued2019-04-17
dc.identifier.other4360311
dc.identifier.urihttp://repository.nauss.edu.sa//handle/123456789/66512
dc.descriptionرسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الإدارية، قسم الإدارة العامة، تخصص إدارة عامة،en_US
dc.description254 ورقة : جداول
dc.description.abstractمشكلة الدراسة : تتمثل مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيس التالي: ما علاقة الأنماط القيادية بالتطوير التنظيمي في ديوان وزارة الداخلية من وجهة نظر موظفي الإدارة العامة للشؤون الإدارية والمالية . أهدف الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الأنماط القيادية السائدة لدى المديرين في وزارة الداخلية والتعرف إلى واقع التطوير التنظيمي وإمكانية مدى مساهمة الأنماط القيادية في التطوير التنظيمي وأهم المعوقات التي تواجه التطوير التنظيمي بوزارة الداخلية ومن وجهة نظر العاملين. مجتمع وعينة الدراسة: تمثل مجتمع الدراسة بجميع موظفي الإدارة العامة للشؤون الإدارية والمالية بديوان وزارة الداخلية بالرياض والبالغ عددهم (610) موظف. أما عينة الدراسة فقد كان عددها (236) مفردة . منهج الدراسة: اتبع الباحث المنهج الوصفي ، وقد قام الباحث باستخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات والمعلومات اللازمة لدراسته، انطلاقاً من موضوع الدراسة. أهم النتائج 1. اتضح وجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,01 بين (واقع نمط الإقناع، وواقع النمط المشارك ، النمط المفاوض) وواقع التطوير التنظيمي و(البناء التنظيمي، المناخ التنظيمي، الثقافة التنظيمية) . 2. يتضح بموافقة أفراد عينة الدراسة على سيادة الأنماط القيادية بمتوسط حسابي (3,4453) وأبرز هذه الأنماط القيادية تمثلت في سيادة نمط الإقناع بمتوسط حسابي (3,7105) يليه النمط المشارك بمتوسط حسابي (3,3912) يليه نمط المفاوض بمتوسط حسابي (3,3446) يليه النمط الموجه بمتوسط حسابي (3,3347). 3. ظهرت النتائج موافقة أفراد عينة الدراسة على واقع التطوير التنظيمي بمتوسط حسابي (3,6727) وأبرز ملامح واقع التطوير التنظيمي تمثلت في واقع الثقافة التنظيمية بمتوسط حسابي (3,7097) يليه واقع البناء التنظيمي بمتوسط حسابي (3,6703) يليه واقع المناخ التنظيمي بمتوسط حسابي (3,6380). 4. يتضح من أفراد عينة الدراسة أن الأنماط القيادية تسهم بدرجة كبيرة في التطوير التنظيمي بمتوسط حسابي (3,6741) وأبرزها مساهمة النمط الموجه بمتوسط حسابي (3,7234) تليها مساهمة النمط المفاوض بمتوسط حسابي (3,6758) تليها مساهمة نمط الإقناع بمتوسط حسابي (3,6610) تليها مساهمات النمط المشارك بمتوسط حسابي (3,6362) . 5. يتضح من موافقة أفراد عينة الدراسة على المعوقات التي تواجه التطوير التنظيمي بمتوسط حسابي (3,4906) وأبرز المعوقات التي تواجه التطوير التنظيمي بديوان وزارة الداخلية تمثلت في معوقات الموارد البشـرية بمتوسط حسابي (3,6271) تليها المعوقات التقنية بمتوسط حسابي (3,4442) تليها المعوقات الإدارية بمتوسط حسابي (3,4004). أهم التوصيات 1. تبين من النتائج أن أبرز المعوقات الإدارية التي تواجه التطوير التنظيمي عدم تأهيل القيادات لتطبيق الأفكار التنظيمية وعليه توصي الدراسة بالاهتمام بتأهيل القيادات الأفكار التنظيمية. 2. ظهرت النتائج أن من أبرز المعوقات الإدارية التي تواجه التطوير التنظيمي عدم وضوح الرؤية والأهداف المستقبلية للمنظمة وعليه توصي الدراسة بأهمية العمل على توضيح الرؤية والأهداف المستقبلية . 3. تبين من النتائج أن أبرز المعوقات التقنية التي تواجه التطوير التنظيمي تمثلت في نقص عدد الموظفين المتخصصين في تشغيل وصيانة الأجهزة الحديثة وعليه توصي الدراسة بأهمية العمل على استقطاب الكوادر المتخصصة في تشغيل وصيانة الأجهزة الحديثة.en_US
dc.description.abstractResearh Problem: The study problem focuses on answering the following main question: What is the relationship between the patterns of leadership and organizational development in the Ministry of the Interior from the perspective of the staff of the General Administration of Administrative and Financial Affairs. The Study Objectives: The Study aims: 1. To identify the reality of the prevailing leadership styles among the managers in the ministry of interior. 2. To identify the reality of organizational development and possibility of contribution of leadership styles to the organizational development. 3. To determine the most important obstacles impeding the organizational development in the Ministry of Interior from the viewpoints of employees. Study Population and Sample: The study population encompasses all employees of the General Administration for Administrative and Financial Affairs at the Ministry of Interior in Riyadh (610). The sample of the study includes 236 individuals. The Study method: The researcher follows the descriptive method and the questionnaire as a tool for collecting the data and information. Most important results 1 - There is a statistical direct correlation at level 0.1 among (current of persuasion style, current of participated style and negotiated style) and current of organizational development (organizational building, organizational climate and organizational culture). 2- The study sample members have agreed upon supremacy of leading styles with average of (3.4453) and one of the most remarkable leading styles is persuasion style with average of (3.7105), then participated style with average of (3.3912), then negotiated style with average of (3.3446) and finally directed style with average of (3.3347). 3- The study sample members have agreed upon current of organizational development with average of (3.6727) and most remarkable features represent in current of organizational culture with average of (3.7097), then current of organizational building with average of (3.6703), then current of organizational climate with average of (3.6380). 4- It is cleared from the study sample that leading styles contribute greatly in organizational development with average of (3.6741) and most important contribution is directed style with average of (3.7234), then negotiated style with average of (3.6758), then persuasion style with average of (3.6610), then contributions of participated style with average of (3.6362) 5- The study samples members have agreed upon obstacles that face the organizational development with average of (3.4906) and most remarkable obstacles represent in Human Resources obstacles with average of (3.6271), then the technical obstacles with average of (3.4442) after that the administrative obstacles with average of (3.4004). Most Important Recommendations: 1. The results show that the most critical administrative obstacles impeding the organizational development is that leaderships are not qualified to apply organizational ideas Therefore the study recommends that attention be paid to the rehabilitation of leadership organizational ideas. 2. The results demonstrate that one of the most important administrative obstacles facing organizational development is the absence of clear vision and future goals for the organization The study therefore recommends the importance of clarifying the vision and future goals. 3. The results reveal that the most significant technical obstacles preventing the organizational development are the shortage of personnel specialized in the operation and maintenance of modern equipment and the ambiguous future vision for the application of electronic management. Therefore the study recommends the importance of working to attract cadres specialized in the operation and maintenance of modern equipment.
dc.language.isoaraen_US
dc.publisherجامعة نايف العربية للعلوم الأمنيةen_US
dc.subjectالعلوم الإداريةen_US
dc.subjectالقيادة الإداريةen_US
dc.subjectالأنماط القياديةen_US
dc.subjectالتطوير التنظيميen_US
dc.subjectديوان وزارة الداخليةen_US
dc.subjectالسعوديةen_US
dc.titleالأنماط القيادية وعلاقتها بالتطوير التنظيمي في ديوان وزارة الداخلية السعوديةen_US
dc.title.alternativeLeadership Styles And Their Relationship With Organizational Development in The Saudi Ministry Of Interioren_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.committeeMemberحامد, فيصل بن حسن
dc.contributor.committeeMemberالغامدي, سعيد بن محمد
dc.Degreeماجستيرen_US
dc.Collegeكلية العلوم الإداريةen_US
dc.departالادارة العامةen_US
dc.specialالادارة العامةen_US


الملفات في هذه المادة

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط