الخطط الفرضية ودورها في مواجهة الازمات والكوارث : دراسة تطبيقية على الإدارة العامة للطوارئ والكوارث والنقل الاسعافي في وزارة الصحة

الدوسري, عبد الله حضرم عبد الله ; Al Dosari, Abdullah Hadram Abdullah ; مزهر, سعيد بن محمد . مشرف (2019-04-15)

رسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الإدارية، قسم إدارة الأزمات، تخصص إدارة الأزمات،

198 ورقة : جداول

Thesis

مشكلة الدراسة : تتمحور مشكلة الدراسة في الإجابة علي السؤال التالي : ما دور الخطط الفرضية في مواجهة اللازمات والكوراث في الادارة العامة للطوارئ والكوراث والنقل الاسعافي في وزارة الصحة؟ مجتمع وعينة الدراسة: تكون مجتمع الدراسة مين جميع العاملين في الادارة العامة للطوارئ والكوراث والنقل الاسعافي في وزارة الصحة في مدينة الرياض والبالغ عددهم (٥٩٤) موظف، وبلغ عدد العينة (٢٤٠) موظفا. مينهج الدراسة وادواتها: استخدم الباحث المينهج الوصفي، كما استخدم الاستبانة كأداة لجمع البيانات. أهم النتائج:- ١. افراد الدراسة محايدون في إجاباتهم بمتوسط (٢،٩٥) علي محور واقع الخطط الفرضية التي يتم تنفيذها حاليا في الإدارة العامة للطوارئ والكوراث والنقل الإسعافي في وزارة الصحة مين جهة نظر العاملين فيها ، ومين أبرزها: يقتصر تنفيذ الخطة علي الفرقة الميناوبة لذلك اليوم وليس كافة الفرق ، يتم تنفيذ الخطط الفرضية بمثالية خلاف اللازمات والكوراث الحقيقية. ۲. أفراد الدراسة محايدون في اجاباتهم بمتوسط (۳٬۲۲) علي محور واقع التعامل مع اللازمات والكوراث في الإدارة العامة للطوارئ والكوراث والنقل الإسعافي مين وجهة نظر العاملين فيها ، ومين أبرزها: هناك آلية للتعامل مع آثار اللازمات والكوراث بعد وقوعها ، توجد آلية للعمل التطوعي لتحقيق الاستفادة الإيجابية مين الطاقات الشبابية في مواجهة اللازمات والكوراث ۳. يرى أفراد الدراسة أن الخطط الفرضية تسهم بدرجة متوسطة بمتوسط (٣،٢٥) في مواجهة اللازمات والكوراث مين وجهة نظر العاملين في الإدارة العامة للطوارئ والكوراث والنقل الإسعافي مين وجهة نظر العاملين فيها ، ومين أبرزها: تسهم في تطوير قدرات العاملين للتعامل بكفاءة مع الحالات الطارئة ، تسهم الخطط الفرضية في رفع درجات التأهب والاستعداد لدي العاملين. ٤. افراد الدراسة موافقون في إجاباتهم بمتوسط (٣،٤٣) علي محور المعوقات التي تحد مين فاعلية الخطط الفرضية في الإدارة العامة للطوارئ والكوراث والنقل الإسعافي مين وجهة نظر العاملين فيها ، ومين أبرزها: كثرة التجمهر وزيادة الفضوليين في الموقع ، قلة الكوادر البشرية المؤهلة للتعامل مع اللازمات والكوراث ٥. قدم أفراد الدراسة بعض الأفكار والمقترحات والتي مين شأنها تحقيق الفائدة المرجوة مين الخطط الفرضية ، ومين أبرزها: ربط الجهات المشاركة في الخطط الفرضية بخطوط ساخنة مع الإدارة العامة للطوارئ والكوراث والنقل الإسعافي ، تنفيذ بعض الخطط الفرضية بشكل مفاجئ لقياس مدى الجاهزية والاستعداد أهم التوصيات - يجب ان يتم تنويع الخطط الفرضية، بشكل يتوافق مع طبيعة اللازمات والكوراث ويحاكيها وفقا لبيئة العمل. - يجب ان تتاح الفرصة للجميع في تنفيذ الخطط الفرضية، ولا يقتصر تنفيذ الخطة علي الفرقة الميناوبة فقط. - أهمية ان يتم التنسيق التكاملي بين إدارة الطواري والكوراث والنقل الاسعافي والجهات الحكومية الأخرى. - يجب اخضاع الخطط الفرضية لتقييم شامل لجميع الاجراءات التي يتم اتخاذها. - مين الضروري انشاء إدارة مخصصة للتعامل مع اللازمات والكوراث تعنى بالتعامل والتخطيط لمواجهتها. - يجب انشاء قاعدة للبيانات والمعلومات كأساس للتخطيط المسبق لدعم اتخاذ القرار. - يجب عمل تقييم وتحليل مخاطر للوصول الى مصفوفة اللازمات علي أسس علمية. - ضرورة تطوير قدرات العاملين للتعامل بكفاءة مع الحالات الطارئة، مع رفع درجات التأهب والاستعداد لدى العاملين. - ضرورة زيادة الكوادر البشرية المؤهلة للتعامل مع اللازمات والكوراث، مع زيادة الإمكانات المادية المتاحة للتعامل مع اللازمات و الكوراث.

Problem of study: The problem of the study lies in the answer to the following question: What is the role of the Hypothetical Plans and its Role in the Face of Crises and Disasters. (An Applied Study on the Emergency, Disasters and Ambulatory Transportation General Department in the Ministry of Health? Study Population and Sample: The study population consists of all employees in the Emergency, Disasters and Ambulatory Transportation General Department in the Ministry of Health in Riyadh numbered (600) employees, and the number of sample is (240) employees. Study Methodology and Tools: The researcher used the descriptive approach and the questionnaire as a tool for collecting data. Key Results: 1. The study population are neutral in their answers with an average of (2.95) on the axis of the reality of the Hypothetical Plans that are currently being implemented in the Emergency, Disasters and Ambulatory Transportation General Department in the Ministry of Health from the point of view of their employees. The most prominent of which is: The implementation of the plan is limited to the alternating team for that day, and not all teams. The hypothetical plans are implemented in an ideal manner other than crises and real disasters. 2. The population of the study are neutral in their answers with an average of (3, 22) on the axis of the reality of dealing with crises and disasters in the Emergency, Disasters and Ambulatory Transportation General Department in the Ministry of Health from the point of view of their employees. The most important of these is: There is a mechanism to deal with the aftermath of crises and disasters after they occur. There is a mechanism for volunteering to make positive use of youth energies in the face of crises and disasters. 3. In the view of the study population, the hypothetical plans contribute moderately to an average of (3.25) in the face of crises and disasters from the point of view of the employees of the Emergency, Disasters and Ambulatory Transportation General Department in the Ministry of Health from the point of view of their employees. The most important of which is: It contributes to the development of the capacity of staff to deal efficiently with emergency situations. The hypothetical plans contribute to raising the level of preparedness and readiness of employees. 4. The study population agree in their answers with an average of (3.43) on the axis of constraints that limit the effectiveness of the hypothetical plans in the Emergency, Disasters and Ambulatory Transportation General Department in the Ministry of Health from the point of view of their employees. The most prominent of these are: the large crowds and increasing curious people on the site, in addition to lack of human resources qualified to deal with crises and disasters. 5. The population of the study presented some ideas and proposals that would benefit from the hypothetical plans. The most prominent of these are: Linking the participants in the hypothetical plans with hot lines with the Emergency, Disasters and Ambulatory Transportation General Department in the Ministry of Health and implementation of some hypothetical plans abruptly to measure preparedness and readiness. Key Recommendations:  The hypothetical plans should be diversified in a manner that simulates and complies with the nature of crises and disasters according to the working environment.  The opportunity must be made available to all in the implementation of the hypothetical plans, and the implementation of the plan is not limited to the Alternate Team only.  The importance of integrated coordination between e Emergency, Disasters and Ambulatory Transportation General Department and other government agencies.  The hypothetical plans should be subject to a comprehensive assessment of all actions taken.  It is necessary to establish a dedicated department to deal with crises and disasters concerned with dealing and planning to confront them.  A database and information base should be established as a basis for advance planning to support decision-making.  Risk assessment and analysis should be carried out to arrive at the crisis matrix on scientific grounds.  The need to develop the capabilities of employees to deal efficiently with emergency situations, while raising the level of preparedness and readiness of employees.  The need to increase the human cadres qualified to deal with crises and disasters, while increasing the material resources available to deal with crises and disasters.