تطبيقات الإدارة الإلكترونية ودورها في تبسيط إجراءات تنفيذ الموازنة في الإدارة العامة للشؤون الإدارية والمالية بديوان وزارة الداخلية

السهلي, ناصر هديبان ناصر ; ALSAHLI, NASER HUDAIBAN ; الرشيدي, علي بن ضبيان . مشرف (2019-04-09)

رسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الإدارية، قسم الإدارة العامة، تخصص إدارة عامة،

178 ورقة : ايض

Thesis

مشكلة الدراسة: تتلخص مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيس التالي: ما دور تطبيقات الإدارة الإلكترونية في تبسيط إجراءات تنفيذ الموازنة في الإدارة العامة للشؤون الإدارية والمالية بديوان وزارة الداخلية؟ تم أخذ عينة من العاملين بالإدارة العامة للشؤون الإدارية والمالية بديوان وزارة الداخلية والبالغ عددهم (785) فرداً.(المصدر: إدارة شؤون الموظفين بالديوان العام لوزارة الداخلية)، ، وتم اختيار عينة عشوائية (260 ) فرداً, ممثلة لمجتمع الدراسة باستعمال الأدوات الإحصائية المحددة، والتي تحدد الحد الأدنى المناسب لحجم العينة التي تمثل مجتمع الدراسة وذلك بدرجة ثقة 95% وخطأ في تقدير النسبة يساوي 0.05. .منهج الدراسة وأداتها: استخدمت هذه الدراسة "المنهج الوصفي التحليلي" والذي يعتمد على دراسة العينة كما هي ويهتم بوصفها وصفاً دقيقاً ويعبر عنها تعبيراً كيفياً أو كمياً. أهم نتائج أسئلة الدراسة. 1-استجابات أفراد الدراسة على أغلب عبارات محور واقع تطبيقات الإدارة الإلكترونية في الإدارة العامة للشؤون الإدارية والمالية بديوان وزارة الداخلية كانت إيجابية حيث بلغ المتوسط العام (3.94) وبدرجة (موافق). 2- استجابات أفراد الدراسة على عبارات محور مستوى تبسيط إجراءات تنفيذ الموازنة في الإدارة العامة للشؤون الإدارية والمالية بديوان وزارة الداخلية كانت إيجابية حيث بلغ المتوسط العام لمحور (3.99) وبدرجة (موافق) ومن أهم هذه الإجراءات العمل على تجاوز الإجراءات الروتينية باستخدام النظم الإلكترونية، تحقيق السرعة الفائقة في إنجاز العمليات المالية عن بعد، الاعتماد على أحدث المعلومات المالية آلياً. 3-الإدارة الإلكترونية تساهم بدرجة كبيرة في تبسيط إجراءات تنفيذ الموازنة من وجهة نظر العاملين في الإدارة العامة للشؤون الإدارية والمالية بديوان وزارة الداخلية, حيث جاءت متوسط موافقة أفراد الدراسة على هذا المحور بمتوسط (3.87 من 5) ومن أهم هذه المساهمات تقديم تقارير عن الإيرادات والمصروفات بشكل ميسر ، تسهيل إجراءات التدقيق والمراجعة. 4-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) فأقل في استجابات أفراد الدراسة حول جميع محاور الدراسة باختلاف المسمى الوظيفي ، العمر ، المؤهل التعليمي ، في حين يوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0.05) فاقل في استجابات أفراد الدراسة حول مدى مساهمة الإدارة الإلكترونية في تبسيط إجراءات تنفيذ الموازنة باختلاف الدورات التدريبية ، وسنوات الخبرة وجاءت الفروق لصالح أفراد الدراسة الذين حصلوا على أربع دورات تدريبية فأكثر ، والذين خبرتهم في مجال العمل من 15 سنة فأكثر. التوصيات : (ضرورة المحافظة على أمن وسرية المعلومات والالتزام بسياسات أمن المعلومات، أهمية تحديث قواعد بيانات متكاملة للحصول على أفضل مستوى من المعلومات والبيانات الدقيقة، العمل على وضع خطط بديلة تتسم بالمرونة لمواجهة تغيرات الإدارة الإلكترونية. ضرورة التوسع في تطبيق الإدارة الالكترونية على كافة إدارات الشؤون الإدارية والمالية بديوان العام لوزارة الداخلية).

Study Problem: The study problem lies in the following key question: What is the role of electronic management applications and their role in simplifying the execution of the budget in the general administration of financial and administrative affairs at the office of the ministry of interior? Study Population and Sample: A sample was taken from the personnel of the General Administration of the Financial and Administrative Affairs at the Office of the Ministry of Interior. The population of the study reached 785 individuals. (Source: Personnel Affairs Department at the General Office of the Ministry of Interior). A random sample of 260 individuals was taken, which represented the study population using the specified statistical tools. The random sample specifies the proper volume of the sample which represent the study population at a confidence degree of 95% and a miscalculation of 0.05. Study Methodology and Tool: The study used the analytical descriptive methodology, which depends on studying the sample as it is and describes the study accurately and expresses it qualitatively and quantitatively. Significant Outcomes of Study Questions: 1- Study individuals have positively responded to the majority of expressions axis of the electronic management applications at the general administration of financial and administrative affairs at the office of the ministry of interior , and the general average reached 3.94 (Agree). 2- Study individuals have positively responded to expressions axis of the level of simplifying the procedures of budget execution in the general administration of financial and administrative affairs at the office of the ministry of interior, and the general average reached 3.99 (Agree). Among the most important procedures comes work on exceeding the routine procedures using electronic systems, in addition to achieving remarkable speed in finishing distance financial operations, as well as, automatically depending on the latest financial information. 3- As per the General Administration of the Financial and Administrative Affairs at the Office of the Ministry of Interior personnel’s point of view, the Electronic Management is highly contributing to simplifying the procedures of budget execution. The average of study individuals’ approval to such axis reached 3.87 out of 5. The most important among these contributions is submitting reports on expenditures and revenues simply, in addition to facilitating carrying out the audit and review. 4- There are no differentials of statistical significance at 0.05 level and below in study individuals’ responses concerning all study axes based on titles, age and qualification; meanwhile, there are differences of statistical significance at 0.05 level and below in study individuals’ responses concerning the extent to which the Electronic Management contributes to simplifying the procedures of budget execution as per training courses and years of experience. The differentials were in favor of the study individuals holding four training courses and more and those who have experience of 15 years and more. Recommendations: The need to maintain information safety and confidentiality and abiding by information safety policies, the importance of updating the integrated data bases in order to obtain the best level of accurate information and data, developing alternative plans flexible to face electronic management changes, the need to expand applying the electronic management to all departments of the financial and administrative affairs at the general office of the ministry of interior, in addition to the need to apply the electronic transactions and fully exclude paper dealing among all departments of the financial and administrative affairs at the general office of the ministry of interior when finishing the ministry’s interactions, provided that paper dealing exclusion experience shall be later generalized over all the ministry’s departments.