الوظيفة الاتصالية للعلاقات العامة في المؤسسات الاقتصادية السعودية: دراسة ميدانية مقارنة

العتيبي, فارس بن نايف شالح المقاطي ; Alotaibi, Fares Bin Naif AlMaqati ; الداغر, مجدي محمد . مشرف (2019-04-28)

رسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية، قسم الإعلام، تخصص إعلام،

180 ورقة : ايض

Thesis

هدفت الدراسة إلى التعرف على الأنشطة الاتصالية لممارسي العلاقات العامة في الشركة السعودية للصناعات الأساسية(سابك)،وشركة الاتصالات السعودية((STC،بيان مدى استخدام ممارسي العلاقات العامة في الشركة السعودية للصناعات الأساسية(سابك)،وشركة الاتصالات السعودية( (STCلوسائل الاتصال الشخصي(المباشر وغير المباشر سواء الإلكترونية وغير الالكترونية) والجماهيري، والكشف عن أهداف الأنشطة الاتصالية لممارسي العلاقات العامة في الشركة السعودية للصناعات الأساسية(سابك)التوصل لأهم المعوقات التي تواجه الأنشطة الاتصالية لممارسي العلاقات العامة في الشركة السعودية للصناعات الأساسية(سابك)،وشركة الاتصالات السعودية((STC،معرفة أهداف الأنشطة الاتصالية لممارسي العلاقات العامة في الشركة السعودية للصناعات الأساسية(سابك)،وشركة الاتصالات السعودية((STC. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي،من خلال اختيار عينة بلغت (34) فرد موزعين على النحو التالي(19) فرد من سابك،و(15) فرد من شركة الاتصالات السعودية،وقد اعتمدت الدراسة على الاستبانة كأداة لتحقيق أهداف دراسته. توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج كان أبرزها: أهم الأنشطة الاتصالية لممارسي العلاقات العامة في الشركة السعودية للصناعات الأساسية(سابك) تمثلت في سعى موظفي العلاقات العامة في الشركة لكسب الثقة تجاه الشركة،وحرصهم على تزويد المجتمع بأنشطة وخدمات الشركة المتنوعة. وفي شركة الاتصالات السعودية: توظيف الأنشطة الاتصالية كأداة ترويجية لجذب فئات الجمهور المختلفة،توظيف الأنشطة الاتصالية في إيجاد انطباع لدى الجمهور بأن الشركة تسعى دائما للتطوير والتحديث لصالحه. مدى استخدام ممارسي العلاقات العامة في الشركة السعودية للصناعات الأساسية(سابك)،وشركة الاتصالات السعودية( (STCلوسائل الاتصال الشخصي(المباشر وغير المباشر سواء الإلكترونية وغير الالكترونية) والجماهيري جاء في المدى الكبير جدا في سابك تويتر،استخدام وسائل الإعلام الجديد في التواصل مع الجمهور الداخلي والخارجي للشركة. أهداف الأنشطة الاتصالية لممارسي العلاقات العامة في الشركة السعودية للصناعات الأساسية(سابك) تمثلت في رفع كفاءة العاملين في الشركة وتطويرها عن طريق التدريب المستمر أهداف الأنشطة الاتصالية لممارسي العلاقات العامة في شركة الاتصالات السعودية ((STC:تزويد الإدارة العليا باتجاهات وآراء الجمهور حول الشركة وأنشطتها،رفع كفاءة العاملين في الشركة وتطويرها عن طريق التدريب المستمر

The study aimed at achieving the most important communication activities for the public relations practitioners in Saudi Basic Industries Corporation (SABIC) and Saudi Telecom Company (STC), demonstrating the extent to which public relations practitioners in Saudi Basic Industries Corporation (SABIC) and Saudi Telecom Company (STC) have used personal communication (both direct and indirect, both electronic and non-electronic)and the public and to reach the most important obstacles facing communication activities of public relations practitioners Saudi Basic Industries Corporation (SABIC), Saudi Telecom Company (STC), to know the objectives of the communication activities of the public relations practitioners of Saudi Basic Industries Corporation (SABIC) and Saudi Telecom Company (STC). The researcher used the survey descriptive method. The sample consisted of 34 individuals, as follows: 19 individuals from SABIC and 15 individuals from STC. The study adopted the questionnaire as a tool to achieve its objectives. The most important results of the study are: The most important communication activities for public relations practitioners inthe Saudi Basic Industries Corporation (SABIC) were the efforts of public relations employees in the company to gain confidence towards the company and their keenness to provide the society with the company's various activities and services. In the Saudi Telecom Company: the use of communication activities as a promotinal tool to attract different categories of public, the use of communication activities to create an impression among the public that the company always seeks to develop and modernize in their favor. The extent of usingpersonal communication (both direct and indirect, both electronic and non-electronic) and the public by public relations practitioners in the Saudi Basic Industries Corporation (SABIC) and Saudi Telecom Company (STC) came in the very large extent on SABIC Twitter, the use of new media to communicate with the internal and external public of the company. The objectives of the communication activities of the public relations practitioners in the Saudi Basic Industries Corporation (SABIC) were to raise the efficiency of the employees of the company and to develop their efficiency through continuous training. Objectives of communication activities for STC's public relations practitioners: Providing senior management with public attitudes and opinions about the company and its activities. Raising the efficiency of the employees in the company and developing their efficiency through continuous training.