دور العلاقات العامة في بناء الصورة الذهنية للمؤسسات الاقتصادية بالمملكة العربية السعودية

الحربي, مشعل بن معلا محمد ; Al Harbi, Meshaal Moalla Mohammed ; الداغر, مجدي محمد . مشرف (2019-05-05)

رسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية، قسم الاعلام، تخصص إعلام،

204 ورقة : ايض

Thesis

الهدف الأساسي من الدراسة معرفة طبيعة الأدوار التي تقوم بها إدارات العلاقات العامة في شركتي المراعي ونادك لبناء وتحسين الصورة الذهنية، دراسة أوجه التباين في الإستراتيجيات التي تتبعها إدارات العلاقات العامة في شركتي المراعي ونادك لبناء الصورة الذهنية، التوصل إلى المعوقات التي تحد من بناء وتحسين الصورة الذهنية لدى إدارات العلاقات العامة في شركتي المراعي ونادك، استنتاج المقترحات التي تزيد من بناء وتحسين الصورة الذهنية لدى إدارات العلاقات العامة في شركتي المراعي ونادك. استخدم الباحث الاستبانة واستخدم المنهج الوصفي المسحي. تكون مجتمع الدراسة من جميع أفراد الدراسة في شركتي المراعي ونادك وتم اختيارهم بأسلوب المسح الشامل وقد بلغ عددهم (8) في شركة المراعي ونفس العدد في شركة نادك وبذلك كان العدد الإجمالي (16) فرد. توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج كان أبرزها: - طبيعة الأدوار التي تقوم بها إدارات العلاقات العامة في شركة المراعي شرح مفهوم العلاقات العامة ووظائفها ومهامها بالنسبة للجمهور الداخلي والخارجي للمؤسسة، وفي نادك حرص الإدارة على الاتصال الحواري بينها وبين المستفيدين، وتطوير الشركة بصورة مستمرة. - أبرز أدوات الاتصال التي تستخدمها شركات الدراسة لبناء الصورة الذهنية تبصير أفراد المجتمع بأهداف المؤسسة وخدماتها، واهتمام الإدارة بإصدار منشورات وبيانات عن المؤسسة وأنشطتها بصورة مستمرة. - أهم المعوقات التي تحد من بناء وتحسين الصورة الذهنية لدى إدارات العلاقات العامة في شركتي المراعي ونادك ضعف التنويع في وسائل الاتصال الحديثة، نقص الكادر المؤهل لمعظم العاملين في إدارة العلاقات العامة بالمؤسسة. - أهم المقترحات التي تزيد من بناء وتحسين الصورة الذهنية لدى إدارات العلاقات العامة في شركتي المراعي ونادك: توفير قنوات اتصال شخصي حديثة ومتطورة بين المؤسسة والجماهير، اقتناع الإدارة العليا للمؤسسة أن العلاقات العامة تستطيع أن تحسن الصورة الذهنية للمؤسسة لدى الجمهور، واختيار المتخصصين في العلاقات العامة داخل إدارة العلاقات العامة بالمؤسسة ومن أهم التوصيات التي بينتها الدراسة بناءً على نتائجها في الآتي: - تفعيل الاستراتيجيات التي تتبعها إدارات العلاقات العامة في شركتي المراعي ونادك لبناء الصورة الذهنية. - التغلب على المعوقات التي توصلت إليها نتائج الدراسة الحالية والتي تحد من بناء وتحسين الصورة الذهنية لدى إدارات العلاقات العامة في شركتي المراعي ونادك. - العمل على تطبيق المقترحات التي توصلت إليها نتائج الدراسة الحالية والتي تزيد من بناء وتحسين الصورة الذهنية لدى إدارات العلاقات العامة في شركتي المراعي ونادك

This study aims to identify the nature of the roles of the public relations departments of Almarai and Nadec to build and improve image, study the discrepancies in the strategies followed by the public relations departments of Almarai and Nadec to build the image, to reach the obstacles that limit the building and improvement the image of the public relations departments of Almarai and Nadak, the conclusion of proposals that increase the building and improvement of image in the public relations departments of Almarai and Nadak. In order to achieve these objectives, the researcher used the questionnaire as a tool and used the survey descriptive methodology. The study society may use the comprehensive survey method for all the members of the study in Almarai and Nadec and the number of them was 8 in Almarai Company and the same number in Nadec, thus, the total number was 16 members. The study reached a number of results, the most important of which were: The nature of the roles played by the public relations departments in Al-Marai Company is explaining the concept of public relations and its functions and tasks for the internal and external Pullics of the institution. In Nadec, the administration is keen to communicate with the beneficiaries and develop the company continuously. The strategies used by the public relations departments at Almarai and Nadec to build the image are toenlighten the members of the society with the objectives of the institution and its services, and the interest of the administration to issue publications and data about the institution and its activities continuously. The most important obstacles that limitbuilding and improvement of image at the public relations departments at Almarai and Nadec are weakness of diversification in modern media and lack of qualified staff for most of the staff in the public relations department of the institution. The most important proposals that increase the building and improvement of image at the public relations departments of Almarai and Nadec: Provide modern and advanced personal communication channels between the institution and the audiences, conviction of the senior management of the institution that the public relations can improve the image of the institution at the audience, and the selection of specialists in the public relations within the public relations department of the institution. In light of these results, the study reached a number of recommendations, the most prominentwere as follows:  Activating the strategies followed by the public relations departments of Almarai and Nadecto build the image.  Overcome the constraints of the current study results that limit the building and improvement of the image at the public relations departments of Almarai and Nadec.  Work on the implementation of the proposals that reached the results of the current study and that increase building and improving the image at the public relations departments in Almarai and Nadec. Work on the implementation of the proposals that reached the results of the current study and that increase building and improving the image at the public relations departments in Almarai and Nadec