الذكاء الثقافي وعلاقته بالتوجه نحو المستقبل لدى طلبة كلية الطب بجامعة الملك سعود

القبيشي, محمد بن عبدالعزيز محمد ; Al-Qubaishi, Mohammed Abdul-Aziz Mohammed ; بن دبيس, سعيد بن عبدالله . مشرف (2019-02-25)

رسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية، قسم علم النفس، تخصص الصحة النفسية،

158 ورقة : ايض

Thesis

مشكلة الدّراسة: تكمن مشكلة الدّراسة فِي التساؤل الرّئيس التالي: هَل توجد علاقة بين الذّكاء الثّقافي وأبعاده والتوجه نحو المستقبل وأبعاده لدى طلبة كلية الطّب؟ أهداف الدّراسة: 1. التعرف عَلَى مستوى الذّكاء الثّقافي لدى طلبة كلية الطّب. 2. التعرف عَلَى مستوى التوجه نحو المستقبل لدى طلبة كلية الطّب. 3.التعرف عَلَى نسبة إسهام الذّكاء الثّقافي فِي التنبؤ بالتوجه نحو المستقبل لدى طلبة كلية الطّب. 4. التعرف عَلَى ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية فِي مقياس الذّكاء الثّقافي وأبعاده والتوجه نحو المستقبل وأبعاده تعزى لمتغير(العمر، الجنس، السّنة الدّراسية، المسار المهني، التخصص الطّبي المستقبلي). مجتمع الدّراسة وعينتها: يشمل مجتمع الدّراسة جميع طلبة كلية الطّب بجامعة الملك سعود لعام (2018م) البالغ عددهم (1407) من الطلاب والطالبات، وتكونت عينة الدّراسة من (300) طالب وطالبة بواقع (150) ذكور و (150) إناث فِي كلية الطّب بجامعة الملك سعود. تم سحبها بالطريقة العشوائية من مجتمع الدّراسة. منهج الدّراسة وأدواتها : اعتمد الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، مستخدمًا مقياس الذّكاء الثّقافي الذي أعده كل من داين وليفرمور، وترجمه الشّهراني (2011م). ومقياس التوجه نحو المستقبل الذي أعدته الأسدي (2017م). أهم النّتائج: 1. وجود علاقة ارتباطية طردية (موجبة) عند مستوى دلالة (0.01) بين الدّرجة الكلية لمقياس التوجه نحو المستقبل أبعاده والدرجة الكلية لمقياس الذّكاء الثّقافي وأبعاده لدى طلبة كلية الطّب. 2. تبين ارتفاع مستوى الذكاء الثقافي وأبعاده لدى طلبة كلية الطب. 3. تبين ارتفاع مستوى التوجه نحو المستقبل وأبعاده لدى طلبة كلية الطب. 4.تتنبأ درجات التوجه نحو المستقبل بالذكاء الثقافي لدى طلبة كلية الطب بنسبة إسهام بلغت (4.2%) من نسبة التباين الكلي . أهم التوصيات: 1/ نظراً إلى أن طلبة كلية الطب يتمتعون بقدر عالي من التوجه نحو مستقبلهم وكان الدور الأبرز يعود لأتساع معارفهم العلمية . وعليه يوصي الباحث تضمين المناهج الدراسية لكافة المراحل الدراسية الأخرى بالمواضيع التي تساهم في رفع الذكاء الثقافي لدى الطلبة. 2/ نظراً إلى أن طلبة كلية الطب يتمتعون بقدر عالي في الذكاء الثقافي فإن الباحث يوصي بتعزيز أهمية الذّكاء الثّقافي بين طلبة كلية الطب بأبعاده المختلفة للمحافظة على مستوياتهم المرتفعة وتدعيم رفع السلوكيات العلمية من خلال إقامة الورش والندوات العلمية . 3/ نظراً إلى ان طلبة كلية الطب يتمتعون بقدر عالي من التوجهات المستقبلية فإن الباحث يوصي بالاهتمام بتوجيه وإرشاد الطلبة بكيفية التخطيط السليم لمستقبلهم عن طريق التفتح الذهني لديهم. 4/نظراً إلى ان طلبة كلية الطب توجهاتهم المستقبلية تتحدد في المسار الاكلينيكي اعلى من بقية المسارات الأخرى فإن الباحث يحث الطلاب بربط توجهاتهم المستقبلية مع التخصصات الطبية المستقبلية التي يرغبون في ممارسة حياتهم العلمية فيها.

Problem of the Study: The problem of the study is determined in the following main question: Is there a relationship between the cultural intelligence and its dimensions and orientation towards the future and its dimensions among students of the Faculty of Medicine? Community of the Study: The study population includes all students of the College of Medicine, King Saud University (2018), which numbered (1407) students. The study sample consisted of (300) male students : (150) males and (150) females at faculty of medicine at King Saud. However, study samples were randomly chosen from the study population. Methodology of the Study and its tools: The researcher adopted the descriptive method, using the measure of cultural intelligence prepared by Dayne and Livermor, and the translation of Shahrani (2011) in addition to the measure of the future orientation prepared by Asadi (2017). Objectives of the Study: 1. Identifying the level of cultural intelligence among students of the Faculty of Medicine. 2. Identifying the level of orientation towards the future among students of the Faculty of Medicine. 3. Identifying the contribution of cultural intelligence in predicting the future orientation of the students of the Faculty of Medicine. 4. Identify whether there are statistically significant differences in the measure of IQ, its dimensions, and orientation towards the future and its dimensions, due to the variable (age, gender, school year, career track, future medical specialization). Most important Results: 1. The existence of a positive correlation relationship (positive) at the level of significance (0.01) between the total score of the measure of the future orientation dimensions and the total score of the measure of cultural intelligence and its dimensions in the students of the Faculty of Medicine. 2. The high level of cultural intelligence and its dimensions among the students of the Faculty of Medicine. 3. The high level of orientation towards the future and its dimensions among the students of the Faculty of Medicine. 4. The attitudes toward the future predict the cultural intelligence of the students of the Faculty of Medicine with a contribution of (4.2%) of the total contrast ratio. Key Recommendations : Study Recommendations: 1/ Since students of the Faculty of Medicine have a high degree of orientation towards their future and the most prominent role was due to their high their scientific knowledge. Therefore, the researcher recommends that the curriculum for all other levels of study should contain subjects that contribute to raising the students' cultural intelligence.2/ Since students of the Faculty of Medicine have a high degree of intellectual intelligence, the researcher recommends the strengthening of the importance of cultural intelligence among students of the Faculty of Medicine in various dimensions to maintain their high levels and strengthen the raising of scientific behaviors through organizing workshops and scientific seminars. 3/Since students of the Faculty of Medicine enjoy a high degree of future directions, the researcher recommends to pay high attention to guide and instruct students in how to properly plan their future by opening their minds.4/ Since students of the Faculty of Medicine have future directions that determined in the clinical track higher than the rest of the other tracks, the researcher urges students to link their future directions with future medical disciplines that wish to practice their scientific life.