دور العلاقات العامة في تحقيق الرضا الوظيفي للعاملين في ديوان وزارة الداخلية السعودية : دراسة ميدانية

عز الدين, يحيى بن عبدالعزيز يحيى ; Ezzedeen, Yahya bin Abdulaziz Yahya ; الداغر, مجدي محمد . مشرف (2019-04-07)

رسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية، قسم الاعلام، تخصص الاعلام،

160 ورقة : ايض

Thesis

هدفت الدراسة إلى التعرف على دور العلاقات العامة في تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في ديوان وزارة الداخلية السعودية , كذلك التعرف على العوامل الداخلية والخارجية المؤثرة في مستوى الرضا الوظيفي من وجهة نظر العاملين في ديوان وزارة الداخلية . حيث قام الباحث باختيار عينة عشوائية بسيطة من العاملين في ديوان وزارة الداخلية بنسبة تزيد عن (13%) من مجتمع الدراسة , ليبلغ عدد العينة إلى (410) عاملًا , ولغاية الوصول إلى أهداف الدراسة قام الباحث ببناء الاستبانة باعتبارها أداة لجمع المعلومات , وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : 1. تبين أن مستوى رضا العاملين في ديوان وزارة الداخلية عن الخدمات التي تقدمها إدارة العلاقات العامة حازت على درجة متوسطة وفقًا لآراء أفراد الدراسة . 2. من أهم العوامل الداخلية المؤثرة في مستوى الرضا الوظيفي وفقًا لآراء المبحوثين تتمثل في طبيعة العلاقات بين الموظفين فيما بينهم والعلاقة بينهم وبين الإدارات المشرفة عليهم بالإضافة إلى العدالة في توزيع المهام والواجبات . 3. من أهم العوامل الخارجية المؤثرة في مستوى الرضا الوظيفي وفقًا لآراء المبحوثين تتمثل في تقدير الأسرة والمجتمع للعمل الذي يقوم به الموظف بالإضافة إلى القوانين الخاصة في نظام العمل للموظف . 4. وجود عدة معوقات تحول دون قيام العلاقات العامة من تحقيق الرضا الوظيفي وفقًا لآراء المبحوثين ومن أهم هذه المعوقات الخلط في الوظائف التي تقوم بها العلاقات العامة وعدم قيامها ببرامج ترفيهية لموظفي الوزارة بالإضافة إلى ضعف تأهيل موظفي الإدارة وعدم اهتمامها بالتعرف على آراء واتجاهات الموظفين حول برامجها ورضاهم عنها .

The study aimed to identify the role of public relations in achieving job satisfaction of the employees of the Ministry of Interior of Saudi Arabia, as well as identifying the internal and external factors affecting the level of job satisfaction from employees' point of view in the Ministry of Interior. The researcher chose a simple random sample of employees in the Ministry of the Interior, nearly more than 13% of the study population, which reached 410 employees. To reach the objectives of the study, the researcher built the questionnaire as a tool to collect information, The study arrived at the following results: 1- The level of satisfaction of the employees at the Ministry of Interior's office towards the services provided by the Public Relations Department was found to be of medium grade according to the views of the study population. 2- One of the most important internal factors affecting the level of job satisfaction according to the opinions of the respondents lies in the nature of the relations among the employees and the relationship between them and the departments supervising them in addition to the justice in the distribution of tasks and duties. 3- One of the most important external factors affecting the level of job satisfaction according to the opinions of the respondents lies in the family and society's assessment of the work done by the employee in addition to the regulations in the employee's work system. 4- The existence of several obstacles that prevent public relations from achieving job satisfaction according to the opinions of the respondents. The most important of these obstacles are confusion in the functions performed by public relations and recreational programs for the ministry's employees, in addition to weak qualification of management staff and lack of interest in identifying the views and attitudes of employees about its programs and their satisfaction about it.