الصورة الذهنية لدى الجمهور عن خدمات وزارة الصحة : دراسة ميدانية

ابو جدعة, سعد محمد سعد ; Abu Jadaa, Saad Mohamed Saad ; الداغر, مجدي محمد . مشرف (2019)

رسالة ماجستير - جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية، قسم الاعلام، تخصص الاعلام.

137 ورقة : جداول

Thesis

مشكلة الدراسة: تتمحور مشكلة الدراسة حول التعرف على الصورة الذهنية لدى الجمهور عن خدمات وزارة الصحة بالمملكة العربية السعودية. مجتمع الدراسة وعينتها: تكونت عينة الدراسة من الجمهور الذي يتلقى خدمات وزارة الصحة السعودية في مدينة الرياض وبعض المدن السعودية ، البالغ عدده (650) مفردة، وقام الباحثُ بالتطبيق للدراسة على أعداد كبيرة من الإستبيانات ليضمن تواجد الأعداد المطلوبة أو أزيد قليلا، ولقد وصلت الأعداد للاستبيانات المرتجعة الصَّالحة للتَّحليل (706) استبيانة. منهج الدِّراسة وأدواتها: تم استخدام المسحي الذي يعني بوصف رأي الجمهور في خدمات وزارة الصحة السعودية، وقام الباحث بتصميم الاستبانة كأداة لجمع البيانات والمعلومات. أهم النتائج توصلت النتائج إلى أنَّ المُتوسط الحسابي العَام لإستجابات الأفــراد الخاصيين بالدراسة على نوعية الخدمات التى تقدمها وزارة الصحة من حيث الجودة (3.84) ويشير إلى درجة (موافق)، كما بلغ المتوسط الحسابي العام لاستجابات أفــراد الدراسة على نوعية الخدمات التي تقدمها وزارة الصحة من حيث السرعة (3.66) ويشير إلى درجة (موافق)، وأيضا جاء المتوسط الحسابي العام لاستجابات أفــراد الدراسة على نوعية الخدمات التي تقدمها وزارة الصحة من حيث التنوع (3.60) ويشير إلى درجة (موافق)، كما المتوسط الحسابي العام لاستجابات أفــراد الدراسة على مستوى رضا الجمهور عن الخدمات المقدمة من وزارة الصحة السعودية(3.66) ويشير إلى درجة (موافق). أهم التوصيات :( تذليل العقبات أمام وصول الخدمات الطبية للمواطنين في المناطق ذات التوزيع الجغرافي البعيدة، تيسير إجراءات الحصول على جميع الخدمات المقدمة في التوقيت المناسب دون تعقيدات إدارية معقدة، زيادة حجم الاعتمادات المالية المخصصة لبعض الخدمات الخاصة والتي يعوق نقصها الحصول عليها بسرعة، تعميم آليات تقديم الخدمات الإلكترونية بدلا من الخدمات الكتابية التي تتطلب انتظار لأوقات طويلة للحصول عليها ).

Te problem of the study: the problem of the study focuses on identifying the mental image of the public about the services of the Minisry of Health in Saudi Arabia. Study population and sample: The sample of the study consisted of the public who receive the services of the Saudi Ministry of Health in the city of Riyadh and some Saudi cities. The number was 650 individuals. But the researcher applied the study on a larger number of questionnaires to ensure the required number or slight ;the number. Of questionnaires received and valid for the analysis was 706. Methodology and tools: the survey was used to describe the opinion of the public in the services of the Saudi Ministry of Health, and the researcher designed the questionaire as a tool for collection data and information. The most important results The results showed that the general arithmatic average of the respondents’ responses to the quality of services provided by the Ministry of Health in terms of quality is 3.84. The general arithmetic average of respondents’ responses to the quality of services provided by the Ministry of Health in terms of disversity 3.60 indicates the level of (OK) and the general arithmetic average of the responses of the study members at the level of public satisfaction with the services provided from the Ministry of Health 3.66indicated a level of (agree). The manin recommondations are: To overcome obstacles to the access of medical services to citizen in remote geographic areas;to facilitate procedures for timely access to all services without comples administrative complications; to increase an the allocation of funds allocated to certain special services, and the provision of electronic services rather than written services that require long waiting.