اضطرابات النوم وعلاقتها بدافعية التعلم لدى طلاب المرحلة المتوسطة

الشمري, محسن بن بديني براهيم السويدي ; Al - Shammari, Mohsen bin Badini Ibrahim Al - Suwaidi ; النفيسة, عبدالعزيز علي . مشرف (2019-04-09)

رسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية، قسم علم النفس، تخصص الصحة النفسية،

124 ورقة : ايض

Thesis

مشكلة الدراسة : تتحدد مشكلة الدراسة الحالية في إيجاد جواب للسؤال الأساسي الآتي: ما هي العلاقة بين اضطرابات النوم ودافعية التعلم لدى طلاب المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض ؟ مجتمع وعينة الدراسة: يتكون مجتمع الدراسة من طلاب وطالبات المرحلة المتوسطة في مدينة الرياض والذي بلغ عددهم ( 84429) طالب، وتكونت عينة الدراسة من (430) من طلاب المرحلة المتوسطة. منهج الدراسة وأدواتها: أعتمد الباحث على استخدام المنهج الوصفي الارتباطي والمنهج الوصفي المقارن ، وقد تم استخدام أداتين وهما: مقياس دافعية التعلم من إعداد يوسف قطامي (1998م)، و مقياس اضطرابات النوم إعداد علي كاظم (2014م). أهم النتائج: 1. ارتفاع مستوى دافعية التعلم لدى طلاب المرحلة المتوسطة في مدينة الرياض. 2. دافعية التعلم مرتبطةٌ ارتباطاً ضعيفاً باضطرابات النوم. 3. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 فأقل في مستوى اضطرابات النوم ودافعية التعلم لدى طلاب المرحلة المتوسطة في مدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية باختلاف مستوى تعليم الأب. أهم التوصيات: 1. تصميم برامج لتنمية دافعية التعلم ومهارات التعلم والاستذكار لدى طلاب المرحلة المتوسطة 2. إتاحة الفرصة لطلاب المرحلة المتوسطة للتعبير عن رغباتهم وما يجول في خواطرهم . 3. تدريب طلاب المرحلة المتوسطة على استنباط الجوانب المهمة من المنهاج الدراسي وتدريبهم على حـل المشكلات.

Study Problem : The problem of the study is centered on the following main question: What is the relationship between sleep disorders and learning motivation among middle school students in Riyadh? Society and Sample Study: The study population consisted of (84429) male students in the intermediate stage in Riyadh city. The study sample consisted of (430) middle school students in Riyadh city. Study Methodology and Tools: The researcher relied on the use of descriptive descriptive approach and comparative descriptive approach. Two tools were used: A measure of motivation of learning by Youssef Qatami (1998), and the measure of sleep disorders prepared by Ali Kazim (2014). Main Results: 1. High level of learning motivation among middle school students in Riyadh city. 2. Learning motivation is poorly related to sleep disorders. 3. There were no statistically significant differences at the level of 0.05 and less in the level of sleep disorders and learning motivation among middle school students in Riyadh city, Saudi Arabia, according to the level of father's education. Main Recommendations : 1. Develop a program to develop learning motivation and learning and learning skills among middle school students 2. Provide the opportunity for middle school students to express their desires and what is in their minds . 3.Train middle school students to develop important aspects of the curriculum and train them to solve problems.