المنطلقات الفلسفية للتعليم عن بعد ودرجة وعي الطلاب بها : دراسة ميدانية بجامعة التكوين المتواصل فرع جامعة باتنة – الجزائر

عواشرية, السعيد سليمان (2018-12)

Article

الملخص هدفت هذه الدراسة إلى تحديد المنطلقات الفلسفية لفكرة التعليم عن بعد، والكشف عن درجة وعي طلاب جامعة التكوين المتواصل في جامعة باتنة، بالجزائر بها، وقد أجريت عام ٢٠١٣م، واستخدم الباحث المنهج التحليلي الوصفي، معتمدًا على أداتين بحثيتين هما: «استمارة تحليل المحتوى» و«استبانة الوعي بفلسفة التعليم عن بعد»، وقد تم تصميمهما في الدراسة الاستطلاعية لهذا البحث، وتم تحكيمهما وحساب خصائصهما السيكومترية، وتمثلت عينتهما في الجانب الوصفي في 120 طالبًا وطالبة من طلاب جامعة التكوين المتواصل «فرع جامعة باتنة» قسم التعليم عن بعد بالجزائر، أما عينة التحليل فتمثلت فيما أتيح للباحث من أدبيات الموضوع؛ إذ جاءت فئات التحليل محصورة في ثلاث فئات، هي: «الطبيعة البشرية»، «طبيعة المعرفة ومصادرها، «طبيعة التربية والتعليم»، أما وحدات التحليل فقد تم اعتماد «الفكرة» كوحدة لذلك. ولتحليل نتائج الاستبانة تم استخدام المتوسط الحسابي والانحراف المعياري. وأشارت النتائج إلى: ورود «24» فكرة بوصفها منطلقات فلسفية للتعليم عن بعد منها: 9 أفكار متعلقة بالطبيعة البشرية، و8 مرتبطة بطبيعة المعرفة ومصادرها، و7 معنية بطبيعة التربية والتعليم، وأن أصول هذه الأفكار تجمع بين التيار الفلسفي الطبيعي اللامدرسي والتيار الفلسفي النفعي الديمقراطي؛ حيث تم مناقشة كل فكرة من هذه الأفكار على حدة، كما أشارت النتائج إلى انخفاض درجة وعي أفراد عينة الدراسة بهذه المنطلقات وقد قدمت لهذه النتيجة الأخيرة جملة من التفسيرات. وفي الختام أوصت الدراسة بعدد من التوصيات

AbstractThis study aimed to determine the philosophical fundamen-tals of the idea of distance learning and to reveal the degree of awareness of them among the students of the University of Continuous Formation at the University of Batna, Algeria. The study was conducted in the year 2013, the researcher used the descriptive analytical method, and he depended on two research tools: Content analysis form, and questionnaire for the aware-ness of distance learning philosophy. These tools were designed in the exploratory study of this research, and were arbitrated and their psychometric properties were calculated. The sample of these tools, in its descriptive side, consisted of 120 male and female students from the University of Continuous Formation (Branch of the University of Batna), Department of Distance Learning. The analysis sample was presented in the subject literature available to the researcher. The analysis categories were limited to three categories: The human nature, the nature of knowledge and its sources, and the nature of education and learning. As for the analysis units, the “idea” was adopted as a unit. Arithmetic Mean and Standard Deviation were used to analyze the results of the questionnaire. The results showed that: “24” ideas appeared as philosophi-cal fundamentals for distance learning, including: 9 ideas relat-ed to human nature, 8 related to the nature of knowledge and its sources, and 7 related to the nature of education and learning. Results also showed that the origins of these ideas combine the unschooling natural philosophy and the democratic utilitari-an philosophy; each of these ideas was discussed separately. Moreover, results also indicated a low level of awareness of these fundamentals among study sample individuals. This last result had a whole set of interpretations. In conclusion, the study offered a number of recommendations.