الرقابة الإدارية في الأجهزة الحكومية ودورها في الحد من الفساد المالي من وجهة نظر موظفي الهيئة الوطنية لمكافحة الفساد في مدينة الرياض

الشهري, صالح علي جمعان القشيري ; ALSHIHRI, SALEH ALI JAMAAN ; حامد, فيصل بن حسن . مشرف (2019-04-10)

رسالة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الادارية، قسم الادارة العامة، تخصص إدارة عامة،

151 ورقة :

Thesis

عنوان الرسالة: الرقابة الإدارية في الأجهزة الحكومية ودورها في الحد من الفساد المالي من وجهة نظر موظفي الهيئة الوطنية لمكافحة الفساد في مدينة الرياض. إعداد الطالب: صالح بن علي بن جمعان الشهري. المشرف العلمي: اللواء. د. فيصل بن حسن حامد. مشكلة الدراسة: تكمن المشكلة في الاجابة على السؤال التالي: ما دور الرقابة الإدارية في الأجهزة الحكومية في الحد من الفساد المالي من وجهة نظر موظفي الهيئة الوطنية لمكافحة الفساد في مدينة الرياض؟ مجتمع وعينة الدراسة: يتكون مجتمع الدراسة من جميع منسوبي الهيئة الوطنية لمكافحة الفساد المباشرون لقضايا الفساد في مدينة الرياض والبالغ عددهم 216 فرداً، وبلغ حجم العينة العشوائية 120 فرداً. منهج الدراسة وأدواتها: استخدم الباحث المنهج الوصفي والاستبانة كأداة لجمع البيانات. أهم النتائج: 1- أن واقع الرقابة الإدارية في الأجهزة الحكومية في الحد من الفساد المالي من وجهة نظر موظفي الهيئة الوطنية لمكافحة الفساد في مدينة الرياض, هي بدرجة متوسطة وذلك بمتوسط 3,240 أهمها : استخدام التقنية، توفير وسائل الشكاوى والبلاغات. 2- أن أشكال الفساد المالي من وجهة نظر موظفي الهيئة الوطنية لمكافحة الفساد في مدينة الرياض , هي بدرجة متوسطة وذلك بمتوسط 3,1618 أهمها : هدر المال العام واستغلال العقود. 3- تسهم الرقابة الإدارية في الأجهزة الحكومية بدرجة كبيرة في الحد من الفساد المالي من وجهة نظر موظفي الهيئة الوطنية لمكافحة الفساد في مدينة الرياض, وذلك بمتوسط 3,6292 أهمها : كشف حالات استغلال نفوذ الوظيفة ، كشف الممارسات التي تسبب هدر المال العام. أهم التوصيات: 1- أهمية استخدام التقنية في المنظمات الحكومية في مجال العمل والتأكيد على تطبيقها . 2- ضرورة تفعيل ورش العمل والدورات التدريبية التي من شأنها أن تعمل على تطوير الذات وتعزز من أخلاقيات الوظيفة العامة . 3- تعزيز الرقابة على العقود الحكومية وعقود المناقصات والشركات المتعاقدة وعقود الصيانة. 4- العمل على زيادة الرقابة على الأداء والالتزام بقواعد العمل والأنظمة والاجراءات مما يعزز من الكفاءة الإدارية والمالية .

Title: Administrative Control in Government Organizations and its Role in Limiting Financial Corruption from the point of View of the staff of the Saudi Anti-Corruption Commission in Riyadh. Student: SALEH ALI JAMAAN ALSHIHRI Advisor: M. J. / Dr. FAISAL HASSAN HAMED Research Problem: The research problem lies in the following question: What is the role of administrative control in Government Organizations in limiting financial corruption from the point of view of the staff of the Saudi Anti-Corruption Commission in Riyadh? Study Population and Sample: The study population was all the Saudi Anti-Corruption Commission’s employees who are 216 individuals directly involved in the corruption cases in Riyadh, and the size of the sample was 120 individuals. Research Methodology and Tools: The researcher used the descriptive method and the questionnaire as a data collection tool. Main Result: 1- The administrative control in government organizations in limiting financial corruption, from the point of view of the Saudi Anti-Corruption Commission employees in Riyadh, is in the degree of medium, with a mean of 3.240, and the most significant points are technology use and providing complaints and reports tools. 2- The forms of financial corruption, from the point of view of the Saudi Anti-Corruption Commission employees in Riyadh, is in the degree of medium, with a mean of 3.1618, and the most significant points are the waste of public funds and the exploitation of contracts. 3- The contribution of the administrative control in government organizations in limiting financial corruption, from the point of view of the Saudi Anti-Corruption Commission employees in Riyadh, is in high degree, with a mean of 3.6292, and the most significant points are revealing the exploitation of job influence cases, and revealing practices causing the waste of public funds. Main Recommendations: 1- The importance of using technology in governmental organizations in their work and emphasizing its applications. 2- The necessity of activating workshops and training courses which help in self-development and enhance the ethics of public jobs. 3- Enhancement of control over governmental contracts, tender contracts, maintenance contracts, and contracting companies.