الوعي الاجتماعي بحقوق الإنسان وعلاقته بالمسؤولية الاجتماعية

القحطاني, فيصل فيحان فهيد آل طرخم ; Alqahtani, Faisal Fayhan Fehaid ; سعيد, يسري سعيد حسنين . مشرف (2019-03-17)

رسالة (دكتوراه)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية، قسم علم الاجتماع، تخصص علم إجتماع الجريمة،

293 ورقة :

مستخلص المادة العلمية :

عنوان الأطروحة: الوعي الاجتماعي بحقوق الإنسان وعلاقته بالمسؤولية الاجتماعية إعداد الطالب: فيصل فيحان فهيد القحطاني إشراف: أ.د. يسري سعيد حسنين. مشكلة الدراسة: تتمثل مشكلة الدراسة في الإجابة على التساؤل الرئيسـي التالي: ما علاقة الوعي الاجتماعي بحقوق الإنسان بالمسؤولية الاجتماعية؟ أهداف الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الوعي الاجتماعي بالحقوق (الأساسـية، المدنية، الاجتماعية، الثقافية) لدى طلاب الجامعات السعودية، ومستوى المسؤولية الاجتماعية (المسؤولية الشخصية، الجماعية، الوطنية) لدى طلاب الجامعات السعودية، وعلاقة الارتباط بين ابعاد الوعي الاجتماعي بحقوق الإنسان وأبعاد المسؤولية الاجتماعية لدى طلاب الجامعات السعودية، والفروق ذات الدلالة الاحصائية في آراء المبحوثين حول محاور الدراسة تعزى لمتغيراتهم الديموغرافية. مجتمع وعينة الدراسة: يتكون مجتمع الدراسة من جميع طلاب الجامعات السعودية، وقام الباحث باختيار عينة عشوائية بسـيطة من طلاب الجامعات السعودية والمتمثلة في عينة من طلاب جامعة الملك سعود وعددهم (30744) طالباً، وجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية (45408) طالباً، (حسب الإحصاءات الصادرة من إدارة الإحصاء والمعلومات بجامعتي الملك سعود، الإمام محمد بن سعود الإسلامية للعام الدراسـي 1440هـ) وبعد التطبيق حصل الباحث على (500) استبانة. منهج الأطروحة وأدوتها: استخدام الباحث المنهج الوصفي التحليلي بوصفه المنهج الملائم لطبيعة الدراسة وتساؤلاتها، اما أداة الدراسة فقد أعد الباحث مقياسين (مقياس يقيس الوعي الاجتماعي بحقوق الانسان ومقياس خاص بالمسؤولية الاجتماعية). أهم النتائج: • مستويات الوعي الاجتماعي بحقوق الإنسان لدى طلاب الجامعات السعودية مرتفعة حيث بلغت (178.37 من 200) وأبرز مستويات الوعي الاجتماعي بالحقوق لدى طلاب الجامعات السعودية تمثلت في الحقوق المدنية بدرجة (49.8200)، يليه الحقوق الثقافية (48.6100) ، يليه الحقوق الاجتماعية (44.8260) ، وأخيراً جاءت الحقوق الأساسية (35.1140). • مستوى المسؤولية الاجتماعية لدى طلاب الجامعات السعودية بلغ (149.0774 من 175) وهو مستوى مرتفع وأبرز مستويات المسؤولية الاجتماعية لدى طلاب الجامعات السعودية تمثلت في المسؤولية الجماعية بدرجة (54.5560)، يليه المسؤولية الوطنية بدرجة ( 48.5214) ، وأخيراً جاءت المسؤولية الشخصية بمتوسط (46.0000). • وجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 بين أبعاد الوعي الاجتماعي بحقوق الإنسان وأبعاد المسؤولية الاجتماعية لدى طلاب الجامعات السعودية. • عدم وجود فروق دالة عند 0.05 في اتجاهات أفراد الدراسة حول باختلاف العمر، والحالة الاجتماعية، والتخصص العلمي، المستوى الدراسـي، والمستوى الاقتصادي (الدخل الشهري للطالب بالريال السعودي)، وملكية السكن. أهم التوصيات: • العمل على توعية طلاب الجامعات السعودية بحقوق كبار السن في المجتمع وبأهمية توفير الحياة الكريمة لكبار السن يقع على عاتق مؤسسات المجتمع، وذلك عن طريق البرامج الاعلامية من خلال وسائل الاعلام المختلفة في الصحافة والاذاعة والتلفزيون وغيرها. • العمل على ادراج البرامج والأنشطة في الجامعات والتي تحث الطلاب على المشاركة السياسية للانتخابات البلدية والعمل على تعريفهم بحقوقهم في الحرية في اختيار أصدقائهم. • العمل على تعزيز روح ومسئولية العمل الجماعي لطلاب الجامعات السعودية، وذلك من خلال المشاركة في المناسبات الوطنية والدينية والاجتماعية. • توعية طلاب الجامعات السعودية بحقهم في التعليم من خلال المناهج والمقررات الدراسية.

Title: the Social Awareness of Human Rights and its Relation to Social Responsibility Student: Faisal Fayhan Fehaid Alqahtani Advisor: PROF. Yousri Saeed Hasanain Research Problem: the research problem is to answer the following main question: what is the relation between social awareness of human rights and social responsibility? Study Objectives: The study aimed at identifying the level of social awareness of the rights (fundamental, civil, social, cultural) of the students at Saudi universities, the level of social responsibility (personal, collective, national) of the students of Saudi universities, and the relationship between the dimensions of awareness of human rights and the social responsibility dimensions of students in Saudi universities, and the statistically significant differences in the opinions of respondents on the topics of study based on their demographic. Study population and sample: The study population consists of all the students of Saudi universities. The researcher selected a random sample of the students Saudi universities represented in a sample of students at King Saud University (30744) students, and Imam Mohammad bin Saud Islamic University (45408) students, (according to statistics issued by the Department of Statistics and information at King Saud University and Imam Mohammad bin Saud Islamic University in Year 1440H. After the application, the researcher collected (500) questionnaires. Research methodology and tools: the researcher applied the descriptive, analytical approach which is appropriate to the nature of the study and its questions. Main results: • The Levels of social awareness of human rights between students at Saudi universities are high (178.37 of 200) and the most prominent levels of social awareness of the rights of students in Saudi universities are civil rights (49.8200), followed by Cultural Rights (48.6100), followed by social rights ( 44.8260), and finally the fundamental rights (35.1140). • The level of social responsibility of the students of the Saudi universities is (149.0774 of 175), which is a high level and the most prominent levels of social responsibility between students of the Saudi universities represented the collective responsibility to the degree of (54.5560), followed by the national responsibility to the degree (48.5214), and finally the Personal responsibility is an average of (46.0000). • There is a statistically significant correlation at the level of 0.01 between the dimensions of social awareness of human rights and the dimensions of social responsibility between students of Saudi universities. • There are no significant differences at 0.05 in the attitudes of the study sample on the variables of age, marital status, scientific specialization, academic level, economic level (monthly income of the student in Saudi riyals), and housing ownership. Main Recommendations: • Educate Saudi universities students on the rights of older persons in society and the importance of providing a decent life for the elderly is the responsibility of the social institutions, through media programs and its various media means including the press, radio, television, and others. • Emerge the programs and activities in universities that urge students to participate in the political participation in the municipal elections and work to familiarize them with their freedom rights in selecting their friends. • Promote the spirit and responsibility of the collective and teamwork of Saudi universities students, and participate in national, religious and social events. • Educate Saudi university students on their right in education through curriculums and courses.