أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتنمر المدرسي : دراسة ميدانية

العتيبي, عاشور خالد محمد ; Al-Otaibi, Ashour Khaled ; الجهني, منصور بن مصلح . مشرف (2018-04-10)

أطروحة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الاجتماعية، قسم علم الاجتماع، تخصص تأهيل ورعاية اجتماعية.

268 ورقة :

مستخلص المادة العلمية :

عنوان الرسالة: أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتنمر المدرسي – دراسة ميدانية إعداد: عاشور خالد العتيبي المشرف العلمي : د. منصور بن مصلح الجهني مشكلة الدراسة : تتناول الدراسة وصف وتحليل الجوانب المرتبطة بأساليب المعاملة الوالدة وعلاقتها بحدوث التنمر ، وتتمحور المشكلة بالإجابة على تساؤل الرئيس للدراسة: ما تأثير أساليب المعاملة الوالدية على التنمر المدرسي لدى طلاب المرحلة الثانوية في مدينة الرياض؟ هدف الدراسة: التعرف على علاقة أساليب المعاملة الوالدية بالعنف البدني والعنف اللفظي لدى الطلاب في المرحلة الثانوية والتعرف على علاقة تسامح الوالدين بالتنمر المدرسي وعلاقة العنف اللفظي والعنف البدني من قبل أحد الوالدين على التنمر المدرسي لدى الطلاب في المرحلة الثانوية في مدينة الرياض. منهج الدراسة : استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي ، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلاب المرحلة الثانوية بالمدارس الحكومية بمدينة الرياض والبالغ عددهم ( 41508) طالبا، وتكونت عينة الدراسة (473) طالبا، أهم النتائج : 1. تبين بأنه من أساليب المعاملة المتعلقة بالعنف المدرسي تشجيع الآباء للحزم في التعامل مع الآخرين وعدم الموافقة على أن الوالدين يشجعون السيطرة على الآخرين، أو الحرمان من مصروف الجيب أو اللباس عند ارتكاب الأخطاء ولا يمارس الآباء تفضيل الأبناء بعضهم على بعض مع حل مشاكل الأبناء. 2. يتضح بأن أسلوب العنف اللفظي لا يمارس من قبل الآباء على الأبناء فالآباء لا يقومون بالتوبيخ على الأفعال والسلوكيات أو على أفعال لم يقم الطالب بفعلها ، أو الوصف بصفة الحيوانات عند ارتكاب الأخطاء أو الممارسات والمقارنات السلبية مع الغير أو استخدام الشتم أو الألفاظ الجارحة. 3. يتضح بأن التسامح يساهم بالتنمر المدرسي عند معاملة الأبناء بالعاطفة والحب والحصول على جميع ما يطلبه الأبناء والسماح للأبناء بالذهاب إلى المباريات والاشتراك في النوادي. 4. يتضح من النتائج عدم وجود علاقة للعنف اللفظي والعنف البدني من قبل أحد الوالدين بالتنمر المدرسي التوصيات: 1. توعية الأسر بضرورة التفاعل الحسن والطرق السليمة في التربية. 2. تعزيز العلاقات الإيجابية بين المدرسة والمنزل. 3. عقد ورش عمل متخصصة لمعالجة السلوكيات الخاطئة من قبل الطلاب. 4. تفعيل لائحة السلوك والمواظبة المقرة من قبل وزارة التعليم.

Dissertation Title: Methods of parental treatment and its relation to school bullying - from the point of view of secondary school students in Riyadh city Preparation: Ashour Khaled Al-Otaibi Academic Supervisor: Dr. Mansour Bin Musleh al-Juhani Study problem: The study shows the extent of the influence of boys on the pedagogical methods of parents, as bullying and its levels vary according to the family environment and the circumstances surrounding the educational aspect of parents as well as economic. The objective of the study: was to identify the relationship between parental treatment methods in physical violence and verbal violence in secondary school students and to identify the relationship of parental tolerance to school bullying and the relationship of verbal violence and physical violence by one parent to school bullying among high school students in Riyadh. Study Methodology: The researcher used the descriptive descriptive approach. The study population consisted of 41508 students from all secondary schools in Riyadh. The study sample consisted of (473) students, Important Results: 1- It has been shown that one of the methods of dealing with school violence is to encourage parents to be firm in dealing with others and not to agree that parents encourage control of others, deprive of pocket money or dress when making mistakes. Parents do not favor one another over children. 2- It is clear that the method of verbal violence is not practiced by parents on children. Parents do not reprimand the actions or behaviors or acts that the student did not do, or describe the animals when committing mistakes or practices and negative comparisons with others or the use of verbal abuse or words. 3- It is clear that tolerance contributes to school bullying when treating children with passion and love and to get all the children's requests and allow the children to go to matches and participate in clubs. 4- It is clear from the results that there is no relation to verbal violence and physical violence by one parent with school bullying Important Recommendation: 1- Educating families about the need for good interaction and proper methods of education. 2- Promote positive relationships between school and home. 3- Holding specialized workshops to address misconduct by students. 4- Activate the list of behavior and attendance approved by the Ministry of Education.