واقع الاتصالات الإدارية وسبل تطويرها ومعوقاتها من وجهه نظر العاملين بديوان وزارة الداخلية

الثاري, خالد بن سعد عبدالله ; Al-Thari, Khaled Saad Abdullah ; عودة, أحمد عودة عبدالمجيد . مشرف (2018-04-18)

أطروحة (ماجستير)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الإدارية، قسم العلوم الإدارية، تخصص إدارة عامة.

233 ورقة :

Thesis

عنوان الرسالة : "واقع الاتصالات الادارية وسبل تطويرها ومعوقاتها من وجهة نظر العاملين بديوان وزارة الداخلية ". إعداد الطالب : خالد سعد عبدالله الثاري . المشرف العلمي : أ.د .أحمد عودة عبدالمجيد عودة . مشكلة الدراسة : حددت في التساؤل الرئيس : ما واقع الاتصالات الادارية وسبل تطويرها ومعوقاتها من وجهة نظر العاملين بديوان وزارة الداخلية بالرياض . أهداف الدراسة : هدفت الدراسة إلى : 1) تحديد واقع الاتصالات الإدارية من وجهة نظر العاملين بديوان وزارة الداخلية. 2) تحديد معوقات الاتصالات الإدارية من وجهة نظر العاملين بديوان وزارة الداخلية. 3) معرفة سبل تطوير الاتصالات الإدارية من وجهة نظر العاملين بديوان وزارة الداخلية. 4) تحديد ما إذا كان هناك فروق ذات دلاله إحصائية في اتجاهات المبحوثين نحو محاور الدراسة وفقاً لخصائصهم الشخصية والوظيفية. مجتمع الدراسة والعينة : تكون مجتمع الدارسة من موظفي ديوان وزارة الداخلية بالرياض وعددهم (3421) موظفاً ، بينما الحد الادنى من عينة الدارسة (346) ، وزع الباحث (408) استبانة وحصل على (372) استبانة صالحة خضعت للتحليل الاحصائي . منهج الدراسة وأدواتها : أستخدم الباحث المنهج الوصفي، والاستبانة كأداة لجمع البيانات . أهم النتائج للدارسة : 1) أظهرت النتائج أن افراد عينة الدراسة موافقون على محاور واقع الاتصالات الإدارية بديوان وزارة الداخلية ، وأبرز موافقاتهم جاءت على (الاتصالات الإدارية الصاعدة) في تفاوت وقت إرسال المعاملات المكتوبة من الإدارات الوسطى إلى الإدارات العليا بواسطة المراسلين ، تليها موافقتهم على (الاتصالات الإدارية الخارجية) في تصدير مركز الاتصالات الإدارية المعاملات المكتوبة بعد معالجتها بواسطة المراسلين ، تليها موافقتهم على (الاتصالات الإدارية الهابطة) في تفاوت وقت إرسال المعاملات المكتوبة من الإدارات الوسطى إلى الإدارات التنفيذية بواسطة المراسلين ، تليها موافقتهم على (الاتصالات الإدارية الأفقية) في بطئ حصول الإدارات على بيانات المعاملات المكتوبة المنقولة بواسطة المراسلين. 2) أظهرت النتائج أن أفراد عينة الدراسة موافقون على كافة فقرات معوقات الاتصالات الإدارية بديوان وزارة الداخلية ، وأبرز موافقاتهم تمثلت في تدريب العاملين على أعمال الاتصالات الإدارية بالخبرة. 3) أظهرت النتائج أن أفراد عينة الدراسة موافقون بشدة على أحد عشر فقرة من فقرات سبل تطوير الاتصالات الإدارية بديوان وزارة الداخلية، وأبرز موافقاتهم تمثلت في التدريب على أعمال الاتصالات الإدارية الالكترونية شرطاً للعمل في وحداتها. أهم التوصيات :  إعداد برامج متخصصة ومكثفة لتدريب العاملين في وحدات الاتصالات الإدارية الالكترونية بديوان وزارة الداخلية .  تفعيل الإجراءات والوسائل والتطبيقات الإلكترونية في أعمال الاتصالات الإدارية بين الإدارات بديوان وزارة الداخلية .  تفعيل الإجراءات والوسائل الإلكترونية بين مركز الاتصالات الإدارية بديوان وزارة الداخلية ومراكز الاتصالات الادارية للقطاعات التابعة للوزارة .  توسيع عمل الخدمات الإلكترونية وتطبيقاتها ( نظام أبشر) للمتعاملين مع ديوان وزارة الداخلية بحيث يشمل استقبال طلباتهم ومتابعة سير معاملاتهم الكترونياً عن طريق مركز الاتصالات الادارية للحد من التعاملات الورقية .  الاستفادة من التطور التقني لتنظيم عملية استقبال الطرود وتسليمها للجهات المعنية من قبل مركز الاتصالات الادارية بديوان وزارة الداخلية .  تطوير الهيكل التنظيمي أو إعادة الهيكلة التنظيمية لمركز الاتصالات الادارية بديوان وزارة الداخلية . أهم المقترحات : 1) إجراء دراسات حول الاحتياجات التدريبية للعاملين بديوان وزارة الداخلية في مجال الاتصالات الإدارية الإلكترونية . 2) إجراء دراسات حول سبل تحسين سرعة تطبيق مراحل الإدارة الالكترونية في الاتصالات الإدارية بديوان وزارة الداخلية.

Title : The reality of administrative communications and means of development and obstacles from the perspective of employees at the Ministry of Interior Student : Khaled Saad Abdullah Al-Thari Advisor : Prof. Ahmed Odeh Abdul Majeed Odeh. Study Problem : Identified in the main question: What is the reality of administrative communication and means of development and obstacles from the perspective of employees at the Ministry of Interior in Riyadh? Research Objectives : The study aims to : 1. Determining the reality of administrative communications from the point of view of employees at the Ministry of Interior. 2. Identifying the obstacles of administrative communication from the point of view of employees at the Ministry of Interior. 3. Figuring out ways to develop administrative communications from the perspective of employees at the Ministry of Interior. 4. Determining whether there are statistically significant differences in the attitudes of the respondents towards the study axes according to their personal and functional characteristics. Research sample society: The study community consisted of (3421) employees of the Ministry of Interior in Riyadh. The minimum sample of the study was (346). The researcher distributed (408) questionnaires and obtained (372) valid questionnaires which were subjected to statistical analysis. Methodology and tools: The researcher used the descriptive approach and the questionnaire as a data collection tool. Main results: 1) The results showed that. The members of the study sample agreed on the axes of the reality of administrative communications at the Ministry of Interior. Most of their approvals were based on (the emerging administrative communication) in the time of sending the written transactions from the middle administrations to the higher administrations by the correspondents. Administrative communications Written transactions after processing by correspondents, followed by their consent to (administrative communication down) .The time for sending written transactions from the central administrations to the executive departments varies with correspondents, followed by their agreement on horizontal administrative communication in the slow access by the administrations to the written transaction data transmitted by the correspondents. 2) The study sample members agreed on all the obstacles of administrative communication at the Ministry of Interior and most of their approvals were in training the employees in the administrative communication business with experience. 3) The members of the study sample strongly agree on eleven paragraphs of the means of developing administrative communication at the Ministry of Interior. The most prominent approvals were the training in electronic administrative communication work as a condition for working in their units Most important recommendations:  Preparing specialized and intensive training programs for employees of electronic administrative communication units at the Ministry of Interior.  Activation of procedures, methods and electronic applications in the administrative communications between the departments at the Ministry of Interior.  Activating procedures and electronic means between the administrative communication center at the Ministry of Interior and administrative communication centers of the sectors of the ministry.  Expanding the work of electronic services and their applications (Abshar system) for clients with the Ministry of Interior Office to include receiving their requests and following up their transactions electronically through the administrative communication center to reduce paper transactions.  Taking advantage of the technical development to organize the reception of packages and delivery to the concerned parties by the Administrative Communications Center at the Ministry of Interior.  Development of organizational structure or organizational restructuring of the Administrative Communications Center at the Ministry of Interior. important proposals: 1) Conducting studies on the training needs of the employees of the Ministry of Interior in the field of electronic administrative communications. 2) Conducting studies on ways to improve the speed of implementation of electronic management stages in administrative communications at the Ministry of Interior.