القيادة الإبداعية ودورها في تعزيز إدارة المعرفة : دراسة مقارنة بين كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية

الحربي, عبدالعزيز بن سليم مطلق البيضاني ; Alharbi, Abdullaziz Salem ; الكبيسي, عامر خضير . مشرف (2018-04-19)

أطروحة (دكتوراه)-جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، كلية العلوم الإدارية، قسم الإدارة العامة، تخصص إدارة عامة.

304 ورقة :

Thesis

عنوان الأطروحة: القيادة الإبداعية ودورها في تعزيز إدارة المعرفة دراسة مقارنة بين كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية من وجهة نظر العاملين فيهما. الطالب : عبدالعزيز بن سليم الحربي أشـراف: أ.د عامر بن خضير الكبيسـي مشكلة الدراسة : تكمن مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيس التالي : ما دور القيادة الإبداعية في كلً من كلية الملك فهد الأمنية وكلية الملك خالد العسكرية بالرياض في تعزيز إدارة المعرفة فيهما؟ مجتمع وعينة الدراسة: تكون مجتمع الدراسة من مجتمعين الأول : الضباط في كلية الملك فهد الأمنية من رتبة ملازم الى رتبة مقدم والبالغ عددهم (258) وكانت عينة الدراسة (160) ضابطاً، والثاني الضباط العاملين في كلية الملك خالد العسكرية من رتبة ملازم الى رتبة مقدم والبالغ عددهم (105) ضابطاً وكانت العينة ( 90) ضابطاً . منهج الدراسة : استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي ( دراسة مقارنة)، والاستبانة كأداة لجمع البيانات كما اختار العينة الملائمة من مجتمعي الدراسة، واستخدم المعادلات الإحصائية المناسبة لتساؤلات الدراسة . أهم النتائج : توصلت الدارسة إلى عدة نتائج من أهمها : 1- أن أفراد عينة الدراسة موافقون بدرجة متوسطة على الجهود المبذولة في الاهتمام بالقيادة الإبداعية بمتوسط حسابي (3,58 من 5,00)، وكانت عينة كلية الملك خالد العسكرية هم الأكثر موافقة على الجهود المبذولة في الكلية للاهتمام بالقيادة الإبداعية بمتوسط حسابي (3,80 من 5).بينما كانت موافقة عينة الملك فهد الأمنية بمتوسط حسابي (3,47 من 5). 2- أن أفراد عينة الدراسة موافقون على أن القيادة الإبداعية تمارس بمتوسط حسابي (3,66 من 5)، وتبين أن أفراد عينة كلية الملك خالد العسكرية هم الأكثر موافقة على ذلك بمتوسط حسابي (3,82 من 5,00)، بينما كانت موافقة أفراد عينة كلية الملك فهد الأمنية بمتوسط حسابي (3,57 من 5,00). 3- أن أفراد عينة الدراسة موافقون على واقع تطبيقات إدارة المعرفة بمتوسط حسابي (3,63 من 5)، وتبين أن أفراد عينة كلية الملك خالد العسكرية هم الأكثر موافقة على ذلك بمتوسط حسابي (3,77 من 5,00)، بينما كانت موافقة أفراد عينة كلية الملك فهد الأمنية بمتوسط حسابي (3,56 من 5,00). 4- وجود علاقة ارتباطية طردية (موجبة) عند مستوى دلالة 0,01 فأقل بين مستوى خصائص القيادة الإبداعية وتطبيقات إدارة المعرفة في الكليتين محل الدراسة. التوصيات: 1- إيجاد جائزة على مستوى الكليتين للإبداع في المجال الفردي والمجال التنظيمي. 2- إنشاء لجنة للأفكار التطويرية تتولى دعم وتبني الأفكار من العاملين وتشجيعهم على المبادرة والإبداع. 3- وضع آلية مُمنهجة لعقد لقاءات دورية على مستوى الوحدات التنظيمية تتيح الحوار المفتوح لتبادل الأفكار وبالتالي توليد وتطوير المعرفة. 4- إدراج دورة إلزامية في المسار التدريبي للضباط من رتبة ملازم إلى مقدم في مجال المهارات القيادية الإبداعية. 5- إنشاء صندوق المعرفة الالكتروني على الشبكة الداخلية للكلية بحيث يتيح لجميع منسوبيها تبادل الخبرات والمعلومات والتجارب .

Stud Title: Creative leadership and its role in enhancing knowledge management Comparative study between King Fahd Security College and King Khalid Military College Student: Abdullaziz Salem Alharbi Advisor: Prof. Amer Khudair Al-Kaubisy Research Problem: The problem of the study lies in the following main question: What is the role of the creative leaders in both King Fahd Security College and King Khalid Military College in Riyadh in enhancing knowledge management in them Study Population And Its Sample: The study population consisted of two groups: the first was the officers at the Makkah Fahad Security College from the rank of lieutenant to the rank of Lieutenant Colonel (258). The sample of the study was 160 officers and the second were the officers of the Makkah Military College from the rank of Lieutenant to Lieutenant Colonel, 105) were officers and the sample was (90) officers. Research Methodology And Ite Tools: In this study, the researcher used the descriptive method (comparative study), the questionnaire as a data collection tool, chose the appropriate sample from the two study communities, and used the appropriate statistical equations for the study questions. MAINRESULTS: 1 - The sample members agree moderately to the efforts made in the interest of creative leadership with an average of (3.58 of 5.00).It was agreed that the sample of King Khalid Military College is the most approved of the efforts made in the college to considers the creative leaders with an average of (3.80 of 5). While the approval of King Fahd security sample with an average of (3.47 of 5). 2 - The members of the sample of the study agree that creative leadership is practiced on average of (3.66 of 5). Where it turns out that the members of King Khalid Military College are the most approved by an average of (3.82 of 5.00). While the approval of the sample of King Fahad Security College with an average of (3.57 from 5.00). 3 - The study sample members agree to the reality of knowledge management applications with an average of (3.63 of 5). Where it turns out that members of King Khalid Military College are the most approved by an average of (3.77 of 5.00) .While the approval of the sample of King Fahd security college with an average of (3.56 from 5.00). 4 - There is (positive) unremitting relation at the level of significance 0.01 and less between the level of characteristics of creative leaders and knowledge management applications in the two organizations under study. Main recommendations: 1- Creating a prize at the college level for creativity in the individual and organizational fields. 2- The establishment of a committee for development ideas to support and adopt ideas from workers and encourage them to initiative and creativity. 3- Develop a systematic mechanism for periodic meetings at the level of organizational units that allow open dialogue to exchange ideas and thus generate and develop knowledge. 4- To include a compulsory course in the training course for officers from lieutenant to leader in leadership skills. 5- Establishing an electronic knowledge fund on the internal network of the college so that all its employees can exchange experiences, information and experiences.