أهمية تضمين قيم المواطنة الصالحة في مقررات الحديث بالمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية

قمرة, لطيفة بنت سراج علي (2017-09)

Other

الملخص:اهتم هذا البحث بقيم المواطنة الصالحة، وتحددت المشكلة في السؤال التالي: ما أهمية تضمين قيم المواطنة الصالحة في مقررات الحديث بالمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية؟ وتم تحليل كتاب الطالب لمقررات الحديث في ضوء قيم المواطنة الصالحة في المملكة العربية السعودية. وهدف البحث إلى التعرف على أهم قيم المواطنة الصالحة. وتلخصت أهميته في تحديد أهمية قيم المواطنة الصالحة في إيجاد المواطن الصالح النافع لنفسه ولوطنه ولأمته، وشمل مجتمع الدراسة جميع الكتب المقررة لمادة الحديث. ومن أهم النتائج: التوصل إلى عدد من قيم المواطنة الصالحة منها: الاعتزاز بالأخوة الإسمية واحترام حقوقها، والتوجه نحو الإنتاجية، اوالانتماء لأرض الوطن. وقد غابت قيم المواطنة الصالحة الاقتصادية والسياسية بنسبة صفر %، مع وجود ملامح بسيطة لقيم المواطنة الصالحة الاجتماعية في الصف الأول. أما قيم المواطنة الصالحة الاجتماعية والسياسية في الصف الثاني فقد حصلت على نسبة صفر % أيضًا. ولوحظ حضور خَجِل جدًّا لقيم المواطنة الصالحة الاجتماعية والاقتصادية والسياسية للصف الثالث. وأوصى البحث بأهمية تضمين قيم المواطنة الصالحة في كتب الحديث للمرحلة المتوسطة، وأن تتوجه إلى تعميق الجانب العملي التطبيقي في نفوس الناشئة.الكلمات المفتاحية: الوطنية التربية الوطنية قيم المواطنة.ABSTRACTImportance of Incorporating Values of Pious Female Citizen in Al-Hadith Curriculums of the Intermediate Stage, Kingdom of Saudi ArabiaPrepared by Dr. Latifa Bint Sinaj Ali Qamrah Asst. Professor, Department of Curricula and Teaching Method, College of Education, Umm al-Qura University, Makkah al-Mukarramah, Saudia (1435 A.H – 2014 A.D.) The present research has focused attention on the values of a pious female Saudi citizen. It shows that she is an asset to her country, Kingdom of Saudi Arabia. Also, she is beneficial to her fellow-nationals. In fact, her values serve entire world in general and Saudi co-nationals in particular. The present research addresses the following question. Why is important to incorporate values of pious female Saudi in Al-Hadith curriculum at the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia? The researcher shows that the education of such values will assist the better upbringing of Saudi co-nationals and the matured development of their intellects. Such education will make them firm and unwavering in their religious values. Also, they will learn showing respects to others. The present research seeks to accomplish a specific objective. It seeks to identify important values of pious female Saudi and the relative extent of incorporating such values in Al-Hadith course. The researcher made a random selection of research sample of female students enrolled in the course. The research group included all the books prescribed for the Hadith curriculum. The present research offered some findings. Among the latter, the following are significant:  Important values of pious female Saudi are specified. Among such values, the most important are pride in Islamic fraternity; respect to the rights of others; and national affiliation.  Values of pious female Saudi relative to economic and political domains are extinct. These range 0%.  Simple highlight values among pious female Saudi in class one within social domain are present  Values of pious female Saudi in the twin socio-economic areas for students of class two are 0%  Values of pious female Saudi enrolled in class three reflect modesty within three areas – social, economic and political.  In its conclusive section, the present research recommends that values of pious female should be incorporated in the Hadith books at the Intermediate stage. This course will be most suitable for our developing generation. It will serve our noble religious and national ideals. In the end, it will serve our country and fellow-nationals.