إسهام الأسرة في تحقيق الأمن الفكري : رؤية تربوية اسلامية

أبوحميدي, علي بن عبده (2014-12)

Article

هي المحضن لتربية الأولاد تربية إسلامية نابعة من كتاب الله وسنة رسوله ، والتي تغرس فيهم المسؤولية من صغرهم، فينشأ الأولاد صالحين مصلحين. وإن الأمن والأسرة يكمل أحدهما الآخر ويوجد بينهما الترابط الوثيق، وذلك أنه لا حياة للأسرة إلا باستتباب الأمن. وإن قضية الأمن الفكري تبدو ملتصقة بالأسرة، والأسرة تقوم بتعزيز الهوية الإسلامية وتعميق الانتماء إلى الدين. وتتناول ﺔﺳﺍﺭﺪﻟﺍ ﺔﻴﻟﺎﳊﺍ قضية ﻦﻣﻷﺍ ﻱﺮﻜﻔﻟﺍ ط ﺎﺣﺮً ﻼﻴﺻﺄﺗﻭً ﺍﻭلتي ﺮﺑزت ﺤﻀﺗﺍﻭت ﺎﻬﺘﻴﳘﺃ في ﺍﻮﻨﺴﻟﺍت ﺧﻷﺍيرﺓ بحكم ﻐﺘﻟﺍير ﻱﺮﻜﻔﻟﺍ ﻟﺍذﻱ آﻝ ﻪﻴﻟﺇ ﻗﺍﻮﻟﺍع، ﻦﻣﻷﺎﻓ ﻱﺮﻜﻔﻟﺍ ﻞﻜﺸﻳ ﺔﻴﳘﺃ ﺔﻐﻟﺎﺑ ﺩﺍﺮﻓﻸﻟ والأسر ﺍﻭلمجتمعات. The family is the incubator for raising children Islamic education stems from the Book of Allah and the Sunnah of His Messenger, peace be upon him, and by instilling in them the responsibility from a young age, boys are good reformers arises. The security and family complements each other and there are close interrelationship between them, so that it is not only the life of the family contingent on security. The issue of intellectual security looks adherent to the family, and the family is strengthening and deepening the Islamic identity of belonging to a religion. The present study addresses the issue of security and put forward his Islamic intellectual, which emerged and proved its importance in recent years by virtue of changing intellectual outgrowth of fact. Key words: Family, Intellectual Security, Educational and Islamic Vision