بحوث أساتذة الجامعات: الواقع والتطلعات
Article
هي المقالات والدراسات التي نُشرت حول دور الأستاذ الجامعي في إجراء البحوث والدراسات العلمية، مقارنة بما كُتب ونشر حول دوره التدريسي وما يتطلبه من إعداد لمفردات المقررات وتحديد المراجع وتوضيح أساليب التدريس واستعانته بالتقنيات لتوصيل معرفته وكيفية صياغته للأسئلة الامتحانية وتوزيع تاذاً ح الأوراق الامتحانية وغيرها من الفرعيات المرتبطة بكونه أس ات وتصحي الدرج متخصصاً في تغطية بعض المقررات التدريسية التي تقع ضمن اختصاصه. بل إن إدارات الأقسام العلمية في أغلب الجامعات وخاصة في أقطارنا العربية ظلت تولي جل اهتمامها بتوزيع المقررات على الأساتذة وتحديد أعبائهم التدريسية ليطلعوا عليها تجد من مراجع أو هم للنهوض بها وإثرائها بما يس في نهاية كل عام دراسي فيهيئوا أنفس مفردات جديدة . أما البحث العلمي وما ينبغي لأعضاء هيئة التدريس أن يقوموا به خلال الأعوام الدراسية القادمة، فقلما وضعت له خطة أو صدرت بشأنه قرارات تلزم أياً منهم بتحديد ما سيقدمه من بحوث علمية شخصية أو بالتعاون مع آخرين من زملائه. ولذلك ظلت مهمة إجراء البحوث من قبل التدريسيين تخضع لرغباتهم الشخصية ولظروفهم العائلية وكأنها مسألة تطوعية إن شاءوا نهضوا بها وإلا تجاوزوها. وفي غياب السياسات الموجهة للبحوث العلمية وغموض القرارات التي تعتبرها ز المادية والمعنوية التي اً إلى جانب مهمة التدريس، ولضعف الحواف اطاً هاماً وملزم نش تثير لدى الأساتذة الحماس والتنافس وتحثهم على طلب التفرغ العلمي لإجراء البحوث التي يكلفون بها، فقد بقي البحث العلمي على مستوى أغلب جامعاتنا العربية ترفاً أكثر منه ضرورة وحتى يومنا هذا.
The present research provides a presentation on the relative academic outputs made by the teaching faculty, in general, and social and human faculty in particular. Also, it tends to pinpoint salient gaps and major impediments that reflect in such works. Finally, it sheds light on the existing points of strength and weakness. The research contributions, asserts the author, are modest in standard and characterised with dificiency to resolve contemporary social problems. In addition, these researches are predominantly subjective in orientation. Further, these researches maintain no ideal standard nor methodological approaches in multi-dimensional contexts ____ analysis, rationalisations, explanations and recommendatons. The most decisive flaw is their oversight on the dangers and threats _____ security and development _____ that imperil the viability of our societies. The author has taken pain to identify some potential reasons that underly such dificiences ____ qualitative and quantitative. The following stand prominent: - Administrative burden and the extinct material incentives; - Insufficient access of data bases and other needed sources of information; - Bureaucratic procedures; - Serious gap in interactions between two sectors _____ universities and public institutions; - Uncongenial interruptions and pressures on the part of official circles; - Lack of credibility associated with the recommendations emerging in the research contributions of university faculties. The preceding discourse provides contextual settings within which the present author offers his conclusive suggestions. The latter are oriented to elevate research quality through articulated and refined research policy and strategy. Included in the latter is stress on forging fruitful intereactions between two sectors _____ universities and the public institutions. Also, the author suggests allocation of special funds to boost research in manifold areas _____ economic, social and administrative, etc. In substance, the author suggests a blend of development plans with research on comprehensive security issues at Arab universities.