الإرهاب في ميزان المقاصد الشرعية (حفظ الضرورات الخمس أنموذجاً)
Article
ذي ختم الله به الى على العباد بالدين الإسالمي. هذا الدين ال نَّ الله تع م الأديان، وأكمله لعباده، وأتم به عليهم النعمة، ورضيه لهم دينًا: } ...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ ا سْإلَِْا�لَ مَ دِينًا... 3{ )المائدة(. { دين رحمة وسلام، وسماحة وحب ووئام، ومؤاخاة وعطف وإحسان، دين لا يرضى بالعنف ولا القتل ولا التخويف والتهويل والضرر. 1( }...يُرِيدُ ا (» بعثت بالحنيفية السمحة « لقد قامت قواعده على اليسر والسماحة بِكُمُ الْيُ وَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُ ...} 185 {)البقرة(. مع بمن شوه صورة الإسلام السمحة، وقد يهون الأمر ف له حقًا أن نس وما يؤس لمين. هؤلاء الذين أظهروا الإسالم بما يسمى لو كان من أعدائنا غير أنهم من أبناء المس الإرهاب، هذا الإرهاب الذي لم نعهده ولم نألفه، ولم نتصوره، ولم يظهر في عهد الحبيب ولا صحابته الكرام. فرسول الله > صاحب هذه الرسالة العظيمة لم يستخدم في حياته واء ضد أعدائه الكفار أو في محيطه الاجتماعي، أن يطلق العنان ك فتح مكة حين دخلها منتصرًا أكان يتوق رز دليلٍ على ذل ل أب ولع لأعدائه ويقول لهم. اذهبوا فأنتم الطلقاء. فكيف نتصور الأمر لو أن هؤلاء الإرهابيين هم من اقتحم مكة أكانوا يفعلون كما فعل المصطفى عليه الصلاة والسلام؟ لا نظن ذلك لأن الرسول الكريم علم تمام العلم أن من أدب الدعوة الحكمة والموعظة الحسنة وليس الطيش وإراقة الدماء منها في شيء.
Among the multiple Bounties that Allah Almighty has extended to the humanity, the most significant is the religion of Islam. This religion, per se, is perfect in all dimensions. It imbibes all conceivable humanistic characteristics _____ mercy; benediction; magnanimity; affection; fraternalism; benevolence; and virtuousness. Contrary to such characteristics are viscous acts _____ murder, intimidation and torture. These are repugnant to the majesty that Islam enshrines as a religion. The characterization of terrorism with Islam, as current in the modern age on the part of anti-Islamic elements, reflects a sinister design to provide derogatory image of Islam. Such characterization was unknown during the golden phase of the illustrious Prophet and his Companions. In fact, Quran never used he term Irhab (terrorism) in any of its verses. Rather, it has used comparable phrases and expressions. Their derivatives point a broad concept of apprehension. The present research stresses that terrorism, used in the modern context, is a form of violence. It is tantamount to fear, torture, intimidation and murder. Also, it reflects attack on human dignity and honour. Further, it leads to the confiscation of properties. This kind of approach is contrary to the teachings of Islam. No wonder, leading ‘Ulema have given fatwa (verdict) that terrorist operation in the modern context is a declaration a “war against Allah and his Prophet”. Modern terrorism is accompanied with manifold factors and motivations. The most salient are to disseminate religious dissension and generate friction among different social strata. Next in importance is to develop religious radicalism and ignorance to the Sharia - ordained objectives. Terrorism exercises impact on purity associated with our convictions as Muslims. It is giving distorted image of Islam. Conversely, the latter is the champion of human integrity. We seek everlasting Divine protection.