العدالة التصالحية لدى النيابة العامة والضابطة العدلية في التشريع الجزائي السوري

القحف, مروان شريف (2014-04)

Article

لمبدأ فصل وظائف الملاحقة والتحقيق والمحاكمة لا يسمح القانون الجزائي السوري للنيابة العامة ولا للضابطة العدلية بإجراء مصالحة بين مرتكب الجريمة والمتضرر. غير أنه كثيراً ما تجري المصالحة بواسطة الضابطة العدلية قبل إحالة الأوراق إلى النيابة العامة، ويترتب على المصالحة إنهاء الحق الشخصي وبالنتيجة » يبرر « انقضاء الحق العام. ومع ذلك نجد بين ثنايا النصوص القانونية الجزائية ما قد التوجه نحو الصلح الجزائي في بداية مرحلة الملاحقة. فضلاً عن المبررات الأخرى، وخاصة مع توجه العالم نحو العدالة التصالحية وبدائل الدعوى الجزائية. مما يستلزم ضرورة التدخل التشريعي وتلطيف مبدأ فصل وظائف الملاحقة والتحقيق والمحاكمة بواسطة تبني مؤسسة للصلح الجزائي على الحق الشخصي وإنهاء الحق العام وتنظيم ضوابطه تحت رقابة النيابة العامة. ودعم وتوسيع العدالة التصالحية للصلح الجزائي » قضائية اجتماعية « لدى قضاء الصلح الجزائي. ووضع مؤسسة تنفيذية لتسوية النزاعات التي تحال إليها من القضاء الجزائي برعاية النيابة العامة. الكلمات المفتاحية: النيابة العامة الضابطة العدلية القانون الجزائي السوري التشريع الجنائي الإسلامي قضاء الصلح الجزائي الدعوى العامة

The Restorative Justice Dispensed By the Public Prosecution and the Judicial Police in the Syrian Penal Legislation DOI: 10.12816/0002142 By Dr. Marwan S. Al - Qahf(*) College of Criminal Instice Naif Arab University for Security Sciences The present study provides a scholastic exposition on a subject of judicial importance. it highlights an issue that falls within the spectrum of Syrian penal legislation. it sheds light on the relative functions assumed by three distinct bodies - judiciary, public prosecution and the judicial police. According to the pertinent national law, a principle associated with the separation of powers in theoretivally operative. in applied domain, however, both public prosecution and judicial police are granted no permission to arrange conciliation between the indicted and the victim. Nevertheless, judicial police is authorized to undertake conciliatory endeavours. Such endeavours are referred subsequently to the public prosecution. This means the inception of a new phase. it implies phase of operational procedure. Also, this phase involves the revocation of public prosecution. The end result will provide wider Justification for exploration on restorative Justice and penal alternatives. In its concluding passages, the present study offers some inferences and some recommendations. The following are salient: - Legislative intervention is a necessity. - By operationalizing this intervention, the principle associated with the separation of powers should be refined. - In operative terms, certain functions - prosecution, investigation and adjudication - should be organized within the suggestive emergent legislative framework. - An institution on penal conciliation should be organized under the overall direction of public prosecution. This institution should ensure protection of personal right. - Restorative justice should be widely expanded. - A socio - judicial executive foundation should be established. It should focus on penal conciliations. Operationally, it will serve settlement of disputes referred by public prosecution. Keywords: Public Prosecution, Judicial Police, Syrian Penal Law, Islamic penal Legislation, Penal Reconciliation Judiciary, Public Litigation