درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس لمهارات استخدام الإنترنت: دراسة سوسيولوجية تحليلية

العرب, أسماء ربحي خليل (2016-04)

Article

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس في الجامعة لمهارات استخدام الإنترنت، في ضوء متغيرات الكلية والخبرة والرتبة الأكاديمية. وتكون مجتمع الدراسة من أعضاء هيئة التدريس العاملين في جامعة البلقاء التطبيقية بكليات إقليم الشمال، وتكونت عينة الدراسة من (196) عضو هيئة تدريس تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وتم تطوير أداة لتحقيق أهداف الدراسة، وقد تم التأكد من صدق وثبات الأداة. وتوصلت الدراسة إلى أن مهارات استخدام الإنترنت لدى أعضاء هيئة التدريس متوسطة. وإلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.05 = ɑ) في مستوى درجة امتلاك مهارات استخدام الإنترنت تعزى إلى متغيرات الكلية، والخبرة، ولصالح الكليات العلمية وأصحاب الخبرة العالية. في حين لم تظهر النتائج فروقًا دالة إحصائياً عند مستوى (0.05 = ɑ) في مستوى درجة امتلاك مهارات استخدام الإنترنت تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت بعمل برامج ودورات تدريبية لأعضاء هيئة التدريس لزيادة امتلاكهم لمهارات استخدام الإنترنت. كما أوصت بإجراء دراسات أخرى في مجال الإنترنت والتعلم الإلكتروني.

This study aims to identify the degree of acquiring Internet skills among faculty members at the University commensurate to various variables ـــــ College, experience and academic rank. The research population comprises the faculty members at Al-Balqa Applied University - Colleges of the Northern Region. The research population consists of (196) faculty members. The latter are selected randomly. A research tool was developed to achieve the objectives of the study. The validity and reliability of the tool were ensured. The study found that faculty members possess intermediate Internet skills. It also found the presence of statistically significant differences at the level (a = 0.05) in the level of degree of possessing Internet skills. These skills are attributed to the variables ـــــcollege, and experience ـــــin favor of academic colleges and highly experienced personnel. Conversely, the findings of the study show no statistically significant differences at the level (a = 0.05) in the level of degree of possessing Internet skills attributed to the variable of academic rank. In the context of the research findings, the present study recommends to conduct programs and training courses for faculty members to develop their Internet skills. Also, it recommends conducting other studies in the fields of Internet and e-learning.